این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۶۵-۸۷
عنوان فارسی
رفتار شهروندی سازمانی در ساپکو: ابعاد، محرکها و پیامد
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش درصدد بررسی ابعاد، محرکها و پیامد رفتار شهروندی سازمانی در شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) است. با مفهومسازی و عملیاتیسازی رفتار شهروندی سازمانی در دو بُعد رفتارهای اختیاری و فراتر از شرح شغلِ معطوف به همکاران و سازمان و انتخاب چهار محرّک (در چارچوب نظریه مبادله اجتماعی) و یک پیامد فردی، چارچوب مفهومی پژوهش و تدوین گردید. نتایج تجربی تحقیق نشان داد که مبادله رهبر- پیرو، حمایت سازمانی ادراک شده، نقض قرارداد روانشناختی و دلبستگیشغلی، هر یک به نوعی سبب تحریک رفتارهای شهروندی معطوف به همکاران و سازمان میشوند. در این بین، نقض قرارداد روانشناختی و دلبستگی شغلی رابطه معناداری با رفتار شهروندی معطوف به همکاران نداشتند. از طرفی رفتار شهروندی معطوف به سازمان بهطور صرف بر نیت ترک خدمت کارکنان تأثیر منفی معنادار دارد. مضمون کلی نتایج نشان میدهد که نظریه مبادله اجتماعی، چارچوب مناسبی برای تبیین محرکهای رفتارهای شهروندی سازمانی است. هر چند این قضیه در مورد بخشی از نقض قرارداد روانشناختی اندکی تعدیل میشود. همچنین انجام شدن یا نشدن رفتارهای شهروندی معطوف به همکاران نمیتواند نماد و شاخص مناسبی برای پیشبینی احتمال خروج یا ابقای کارکنان در سازمان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد، محرکها، پیامد، ساپکو،
عنوان انگلیسی
Organizational Citizenship Behavior in SAPCO: Dimensions, Antecedents and Consequence
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to examine the dimensions, antecedents, and consequences of organizational citizenship behavior (OCB) in Supplying Automotive Carts Company (SAPCO). By conceptualizing and operationalizing OCB as extra-role and voluntarily discretionary performance directed to individual (OCBI) and organization (OCBO), empirical results showed that Leader-member Exchange (LMX), Perceived Organizational Support (POS), Psychological Contract Violation (PCV), and Job Involvement (JI) can somehow be viewed as an antecedents of OCB. Only PCV and JI didn’t support OCBI. Also, OCBO had significantly positive impact On Intention to Leave (OtL), but OCBI not. General implication of results is that social exchange theory, especially reciprocity norm can be a good framework for explaining OCB antecedents. However, this is modified regarding some part of PCV. Also, doing or not doing OCBI cannot be a good symbol for turnover intention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهنام شهایی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ،دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی اصغر انواری رستمی | ali asghar anvary rostamy
استاد گروه مدیریت ، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد جواد حضوری | mohammad javad
استادیار دانشگاه پیام نور ساوه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور ساوه (Payame noor university of saveh)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_10719_86fae81a8074228a670641ab42267aeb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245960.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات