این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۵۵-۷۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش‌های شغلی در تحول مسیر رشدی انتخاب شغل دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش­های شغلی بر تحول مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شده است. روش: این پژوهش، یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان 13 تا18 سال (پایه تحصیلی اول، دوم، سوم) مقطع پیش حرفه ای شهرستان اصفهان در سال 90-91 بود که از این تعداد 47 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای از دو مدرسه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (12 پسر و 11 دختر) و کنترل (12 پسر و 12 دختر) گمارش شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش­های شغلی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه­ی محقق ساخته بر اساس نظریه­ی گاتفردسون جمع آوری شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که نقشه شناختی دوگروه کنترل و آزمایش به طور معناداری متفاوت بود (05/0>p). نتیجه­گیری: آموزش‌های شغلی می­تواند بر مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان کم­توان ذهنی اثر بگذارد. ( 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شغلی، تحول، مسیر رشدی انتخاب شغل

عنوان انگلیسی The Effect of Career Training on Career Development in Mentally Disabled Students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of career training on the development of the career path of the mentally disabled students. Methods:This research was a semi-experimental using a control group and pretest-posttest method. The sample was a group of 72 students in the third, fourth, and fifth grades in primary school. The sample was selected randomly based on clustered sampling from two schools and students were put into the experimental and control groups. The data was gathered using a researcher-made questionnaire based on Gatfredson’s theory and was analyzed by one-way variance analysis and covariance analysis. Results: The data showed that there was a significant difference between the mean scores in the experimental and control groups and a significant difference between the careers’ cognitive map of girls and boys (p< 0.001). Conclusion: In general, the career training effects on development of career in mentally disabled students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Career Training, Career Development, Mentally Disabled

نویسندگان مقاله فاطمه سمیعی | fatemeh samiee
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمید حیدری | hamid heidari
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمود جلالی | mahmod jalali
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

آرزو غلامی | arezo gholami
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-74-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246016.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات