این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۷، شماره ۱۰۱، صفحات ۹-۳۲

عنوان فارسی الگوی رفتاری نسل بومیان دیجیتال ایرانی در اینستاگرام: یک داده‌کاوی در کلان داده‌های شبکه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله متولدان 1374 تا 1391 خورشیدی، به‌عنوان «بومیان دیجیتال» یا «نسل زِد» (Z generation) شناخته می‌شوند؛ نسلی که از ابتدای تولد، با اینترنت و رسانه‌های اجتماعی همزیستی داشته‌اند و ازاین‌رو، انتظار می‌رود که الگوهای رفتاری آنان با نسل‌های پیشینشان متفاوت باشد. در پژوهش حاضر، با استخراج و داده‌کاوی کلان داده‌های حاصل از به‌کارگیری روش سما (Semma)، اطلاعات مربوط به رفتار نسل «بومیان دیجیتال» ایرانی در اینستاگرام که یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایران به‌شمار می‌رود، بررسی شده است. با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 534 کاربر انتخاب ‌شده‌اند و کلان داده‌های مربوط به فعالیت‌های آنان، در بازه زمانی یک‌ماهه از طریق ای‌پی‌آی‌های (Application Programming Interface) باز اینستاگرام استخراج و تحلیل شده است. نتایج به‌دست آمده، ضمن تأیید مفهوم «بومیان دیجیتال» و فناوری ـ آگاهان، نشان می‌دهد که کاربران این نسل، از تک تصویر بیش از اشکال دیگری مانند کلیپ و آلبوم تصاویر استفاده می‌کنند و رفتارهای کامنت‌گذاری و لایک آنان نیز از الگوهای مشخصی تبعیت می‌کند. به همراه این نتایج که برای کمک به سیاستگذاران، مدیران فرهنگی، کارآفرینان رسانه‌ای و طراحان اپلیکیشن‌ها ارائه شده است، نظریه‌ای پیشنهادی به نام انجماد کاربردی نیز مطرح می‌شود که می‌تواند در پژوهش‌های آتی مورد آزمون قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Behavior Pattern of the Generation of Iranian Digital Natives on Instagram: Data Mining in Macro Data of Social Network
چکیده انگلیسی مقاله People born in 1995 to 2012 are known as "digital natives" or "Z generation". A generation that coexisted with the Internet and social media since birth, so their behavioral patterns are expected to be different from those of previous generations. In this research, data on the behavior of the Iranian generation of "digital natives" on Instagram, which is considered one of the most popular social networks in Iran, were examined through extracting big data from SEMMA. 534 users were selected using the available sampling and the big data of their activities were extracted and analyzed over a period of one month through Application Programming Interface. The results showed that users of this generation use single images more than other forms such as video clips and albums, and their commenting and liking behaviors follow certain patterns, as well as acknowledging the concept of "digital natives" and technology-experts. Along with the results provided to help policymakers, cultural managers, media entrepreneurs, and app designers, there is a proposed theory called Functional Freezing that can be tested in future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داتیس خواجه‌ئیان |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

سیاوش صلواتیان |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران

شقایق کلی |
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی

امیرحسین یزدانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_40331_047e049731af5205c7fa42e9f4dd5731.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات