این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۷، شماره ۱۰۱، صفحات ۵۵-۷۴

عنوان فارسی رابطه اینستاگرام با گرایش جوانان به سبک زندگی مدرن (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله امروزه اینستاگرام نقش اساسی و مهمی در چگونگی ادراک ما نسبت به دنیای پیرامون ایفا می­‌کند و با نمایش حوزه­‌های گوناگون روابط اجتماعی می‌­تواند شرایط و ضرورت­‌های جدیدی از شیوه‌های زندگی اجتماعی را برای مخاطبان خود به تصویر بکشد و آنان را به الگوها و سبک­‌های زندگی مدرن دعوت کند. این پژوهش درصدد بررسی رابطه اینستاگرام با گرایش جوانان تهرانی به سبک زندگی مدرن است. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته با 384 نفر از جوانان 18 تا 30 ساله ساکن در مناطق 2 و 16 تهران که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و در سال 1397 جمع‌آوری‌ شده است. نتایج نشان می‌دهد که بین سبک زندگی مدرن و استفاده از اینستاگرام (45/0=r)، مدت عضویت در اینستاگرام (40/0=r) و خود ابرازی در اینستاگرام (42/0=r) رابطه معنادار وجود دارد. به‌طورکلی، پاسخگویان ساکن در منطقه 2، گرایش زیادی به سبک زندگی مدرن (مصرف‌گرایی، زندگی کم‌تحرک و خاص، مدگرایی، برند و شیک‌پوشی، تناسب ظاهر و سلامت بدن) داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینستاگرام، خود ابرازی، سبک زندگی مدرن، سبک مصرفی، مدیریت بدن،

عنوان انگلیسی The Relationship between Instagram and the Tendency of the Youth Toward Modern Lifestyle (Case: Tehran's Youth)
چکیده انگلیسی مقاله Instagram plays an essential role in how we perceive the world around us. It can identify new conditions and necessities of social life for its audience by displaying various areas of social relationships and provide them the modern patterns and life styles. The purpose of this study was to analyze the relationship between Instagram and the tendency of young people in Tehran to modern lifestyle. The statistical population is 18 to 30 year olds living in districts 2 and 16 of Tehran, and 384 people were selected using multi-stage cluster sampling method. The research data were collected using the researcher-made questionnaire in 2018. The results showed that there was a significant relationship between modern lifestyle and using Instagram (r = 0.45), Instagram membership time (r = 0.40) self-expression on Instagram (r = 0.42). Totally, the respondents living in district 2 have a high tendency toward modern lifestyle (consumerism, sedentary lifestyle, fashion, branding and dandyism, fitness and body health).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طلیعه خادمیان |
دکترای جامعه‌شناسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

محمد‌جواد کلهری |
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_40326_67152c6da28069440a59acbaaf8051c9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات