این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۱۰۱-۱۲۰

عنوان فارسی مقایسه ویژگی‌های شخصیتی دختران استفاده کننده از جراحی رینوپلاستی با گروه شاهد: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفی ویژگی¬های شخصیتی زنان استفاده کننده از جراحی رینوپلاستی با گروه شاهد انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بود. به این منظور، از میان دانشجویان دختر دانشکده¬ی علوم اجتماعی دانشگاه رازی در سال 1394، 30 دانشجوی استفاده¬کننده از جراحی رینوپلاستی و 30 دانشجوی گروه شاهد به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. با استفاده از مصاحبه¬ی نیمه¬¬¬ساختاریافته، اطلاعات مرتبط با موضوع گردآوری و با رویکرد پدیدارشناسی، تحلیل شدند. یافته¬ها: پس از تحلیل محتوای مصاحبه¬ها و کدگذاری آنها، پنج شاخص اصلی استخراج شد: عزت¬نفس، تعامل اجتماعی، پرخاشگری، تصور بدنی و تمایزیافتگی. یافته¬ها نشان داد که عزت¬نفس و تمایزیافتگی در هردو گروه در سطح مطلوبی بوده و تفاوت چندانی با هم نداشتند، اما تعامل اجتماعی و رضایت از تصویر بدنی دختران گروه شاهد به میزان قابل توجهی بالاتر از دختران استفاده کننده از جراحی بینی بود . همچنین نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری دختران استفاده کننده از جراحی رینوپلاستی به مراتب بالاتر از گروه شاهد بود .¬ نتیجه¬گیری: بر اساس این یافته ها می¬توان نتیجه گرفت که با افزایش مهارت متقاضیان جراحی رینوپلاستی در تعاملات اجتماعی و بهبود تصویر بدنی آن ها، احتمالاً می¬توان تا حد زیادی از جراحی¬های غیرضروری پیش¬گیری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های شخصیتی، جراحی رینوپلاستی، دختران

عنوان انگلیسی Comparing Personality Characteristics of Females Undergone Rhinoplasty with those who have not: A Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The present study aimed to qualitatively evaluate the personality characteristics of young women who had used Rhinoplasty, which is a plastic surgery done on the nose. Method: The statistical population for this research included all female social sciences students at Razi University who were enrolled in 2015. For this purpose, 30 students who had undergone this surgery (treatment group) and 30 who had not received it (control group) were selected as purposeful sampling (total of 60). For collecting relevant data, semi-structured interviews were utilized and data was analyzed through phenomenological approach. Results: Following the interviews, content analysis, and coding process, five main indicators were extracted: Self-esteem, social interaction, aggression, body image, and differentiation. The results showed that self-esteem and differentiation in both groups were at an acceptable level and did not have much difference, while social interaction and satisfaction with body image in subjects in the control group was significantly higher in the treatment group than the control group. The results also indicated that levels of aggression seemed to be higher in women who had done rhinoplasty compared with those who had not undergone this type of surgery. Conclusion: Based on the results of this study, it can be recommended that increasing social interaction skills of applicants for rhinoplasty, and improving their body-image, can likely help in preventing performance of unnecessary surgeries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله موسی چوپانی | mousa choupani
mousachoupani@gmail.com


ابراهیم نعیمی | ebrahim naeimi
naeimi@atu.ac.ir


فرزاد پشتیبان | farzad poshtiban
poshtiban@gmail.com



نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-92-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246026.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات