این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۲۵-۴۴
عنوان فارسی
بررسی رابطهی تعارض والد-فرزند و خودپندارهی تحصیلی دانش آموزان با رضایت از زندگی آنها
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی تعارض والد- فرزند و خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان با رضایت از زندگی آنها بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی پژوهش کلیهی دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان نمین بودند که از میان آنها 293 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS)، پرسشنامه خودپندارهی مربوط به مدرسه یییسنچن و پرسشنامه تعارض با والدین (CP) اشتراوس بود. برای تحلیل یافتهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد: بین خودپندارهی تحصیلی با رضایت از زندگی رابطهی مثبت معنادار (p< 0.01)، و بین تعارض مادر با رضایت از زندگی (p< 0.01) و تعارض فرزند با رضایت از زندگی (p< 0.05)، رابطه منفی معنادار وجود دارد. تجزیهوتحلیل رگرسیون چندگانه نشانداد که متغیر خودپنداره تحصیلی و مؤلفهی پرخاشگری کلامی مادران قادر به پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان خواهند بود(p< 0.01). میتوان نتیجه گرفت: تلاش برای شکلگیری خودپندارهی تحصیلی مثبت و کاهش تعارض والد– فرزند در بین نوجوانان، نقش مهمی در ارتقاء رضایت از زندگی آنان خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعارض والد- فرزند، خودپندارهی تحصیلی، رضایت از زندگی
عنوان انگلیسی
study on relationship between child-parent conflict and student’s academic self- concept with their life satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present research was study on relationship between child-parent conflict and student’s academic self- concept with their life satisfaction. Method of research was correlation studies. The study population was all of male and female students in junior high school in Namin. The sample were 293 students of third graders that selected by using multistage cluster sampling method. Research instrument were Satisfaction With Life Scale (SWLS),Yi- Hsin Chen School self-concept inventory and Conflict Tactics Scales (CP). The data were analyzed with Pearson correlation and multiple regression methods. The results showed there was positive relationship between academic self- concept with student’s life satisfaction and there was negative relationship between child-mother conflict with student’s life satisfaction. The result of multiple regression showed that academic self- concept and mother’s verbal aggression are able for prediction the student’s life satisfaction. Other predictor variables are not able for prediction the student’s life satisfaction. Based on the results of the current study, it is concluded that Attempts to form positive academic self-concept and reduce conflicts between parent-child among adolescents have important contributions to their life satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا جوانی |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
آسیه شریعتمدار |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نورعلی فرخی |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-68-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246029.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات