این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۴۴-۱۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه کمال گرایی بهنجار و نوروتیک با خودناتوان سازی و زیر مقیاس های آن در دانشجویان پسر
چکیده فارسی مقاله
هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه کمال گرایی بهنجار و نوروتیک با خود ناتوان سازی و زیر مقیاس های آن (خلق منفی، تلاش و عذر تراشی) در دانشجویان پسر بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 350 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزار: شرکت کنندگان مقیاس های خودناتوان سازی جونز و رودوالت (1982) و مقیاس تری شورت و همکاران (1995) را تکمیل کردند. داده ها به وسیله آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: کمال گرایی بهنجار با خودناتوان سازی و مولفه های خلق منفی و عذرتراشی رابطه منفی معنادار و با مولفه تلاش رابطه مثبت و معناداری داشت. از طرف دیگر کمال گرایی نوروتیک با خود ناتوان سازی و مولفه های خلق منفی و عذرتراشی رابطه مثبت و معناداری داشت اما با مولفه تلاش رابطه معناداری نداشت. همچنین کمال گرایی بهنجار و نوروتیک به صورت همزمان بیشترین قدرت پیش بینی را به ترتیب برای خلق منفی، خودناتوان سازی کلی، عذرتراشی و تلاش داشتند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که با افزایش نمرات افراد در کمال گرایی بهنجار، رفتارهای خودناتوان ساز آنها کاهش می یابد، در حالیکه با افزایش نمره کمال گرایی نوروتیک رفتارهای خودناتوان ساز آنها افزایش می یابد. همچنین می توان از روی ابعاد بهنجار و نوروتیک کمال گرایی خود ناتوان سازی دانشجویان را به طور مستقیم پیش بینی نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying the Relationship between Normal and Neurotic Perfectionism and Self-Handicapping and its Subscales among Male University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The present research was aimed to determine the relationship between normal and neurotic perfectionism, and self-handicapping and its subscales (negative mood, effort, and excuse-making) among male university students. Method: The method of the current research was descriptive-correlational. Total of 350 male post-graduate students from University of Tehran were selected by cluster sampling method. The participants completed the Jones & Rhodewalt Self-Handicapping Scale (1982) and the Terry-Short, Owens, Slade, and Dewey's Perfectionism Scale (1995). The collected data was analyzed through Pearson linear correlation and linear regression analysis. Results: Normal perfectionism showed a significant negative correlation with self-handicapping and components of negative mood and excuse-making, and there was a positive and significant relationship between normal perfectionism and the effort component. On the other hand, neurotic perfectionism had a significant negative relationship with self-handicapping and components of negative mood and excuse-making, but it showed no significant relationship with the component of effort. Also, normal and neurotic perfectionism concurrently showed the most prediction power for negative mood, the total self-handicapping, excuse-making, and effort, respectively. Conclusions: With increase in students' scores in domain of normal perfectionism, their self-handicapping behaviors seems to decrease, while an increase in their neurotic perfectionism scores appears to correlate with increased self-handicapping behaviors. It is also possible to directly predict the students' self-handicapping through normal and neurotic dimensions of perfectionism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسر مدنی |
دانشگاه نهران
سعید شاه حسینی تازیک | shahhosseini tazik
دانشگاه نهران
امیر امیریان | amirian
دانشگاه نهران
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246034.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات