این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۹۶-۱۱۱

عنوان فارسی محتوایی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم بر کاهش تعارضات مادر - دختر نوجوان
چکیده فارسی مقاله چکیده تاریخ دریافت: 5/4/94_ تاریخ پذیرش: 5/5/94 ارتباط والد- فرزندی، نقش مهمی در شکل‌گیری آرامش در محیط خانواده دارد. این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش محتوایی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم بر کاهش تعارضات مادر - دختر نوجوان انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. به این منظور به روش نمونه گیری خوشه‌ای، از بین نواحی شهری شهرستان اصفهان یک ناحیه و سپس به صورت تصادفی از بین مدارس آن ناحیه، یک مدرسه (دبیرستان دوره اول دخترانه)، انتخاب و سپس فراخوان داده شده است و دختران دارای تعارض با مادران خود انتخاب گشته اند. پس از انجام مصاحبه و مشخص شدن تعارض والد- فرزند، 32 نفر از بین افراد انتخاب شدند به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( گروه مادران، گروه دختران) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از «مقیاس تاکتیک‌های تعارض موری ای. اشتراس » استفاده شد و در دونوبت، قبل و بعد از آموزش محتوایی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم، پیش‌آزمون و پس‌آزمون بعمل آمد. در نهایت، داده‌های جمع‌آوری شده، به کمک تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش محنوایی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم بر کاهش تعارضات مادر - دختر نوجوان شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایش تأثیر معنی‌داری داشت. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که ارائه محتوایی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم، شیوه مناسبی برای کاهش تعارضات مادر - دختر نوجوان است. از یافته‌های پژوهش، مدلی استنباطی از لحاظ محتوایی و براساس روابط کلامی میتنی بر قرآن کریم استخراج شد. (مجذور خی= 07/29؛ 00/0= P). (مجذور خی= 59/29؛ 00/0= P). .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Teaching Contextual Verbal Communication Based on Quranic Verses on Reducing Mother-Daughter Conflicts
چکیده انگلیسی مقاله Ghasemi Yazdabadi, M Parent-child relationship plays an important role in bringing peace in family environment. This was a semi-quasi experimental research with pre and post-tests, with control group. The purpose of this study was to consider the possible effectiveness of the content teaching of verbal communication based on Holy Quranic verses on reduction of conflicts between mothers and their young daughters. For data collection, cluster sampling was used to draw participants from different parts of Isfahan (Iran). Female junior high school students were recruited from random high schools in the area. Participants had responded to flyers seeking volunteers. Participants were selected when they were evaluated (through interview) to have conflicts with their mothers. As such, 32 girls were chosen and randomly assigned to the experimental (mothers’ group and daughters’ group) and the control groups. Straus’s Conflict Tactics Scale (CTS) was used before and after conducting the mentioned intervention. Data analysis, which included use of covariance analytical method, yielded results that indicates teaching of verbal communication based on Quranic verses does indeed seem to meaningfully reduce conflicts between the mother and her teenage daughter.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم قاسمی یزدآبادی | ghasemi یزدآبادی
علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246048.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات