این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۱۱۱-۱۲۶
عنوان فارسی
تأثیر کتابدرمانی گروهی بر افزایش عزتنفس کودکان آسیب دیدهی کار
چکیده فارسی مقاله
_ _ _ چکیده تاریخ دریافت: 7/9/93_ تاریخ پذیرش: 1/4/94 هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کتابدرمانی گروهی بر افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیدهی کار بود. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشیاز نوع پیش آزمون و پس آزمون، با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعهی آماری شامل تمامی کودکان پسرمشغول به تحصیل در دو مرکز از مراکز انجمن حمایت از کودکان کاردر تهران بودند که از بین آنها 30 کودک، که عزت نفس پایین داشتند، به صورت هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.در گروه آزمایش طی 5 جلسهی 45 دقیقهای کتاب درمانی گروهی برگزار شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. قبل و بعد از اجرای کتاب درمانی در گروه آزمایش، از هر دو گروه آزمون عزت نفس کوپراسمیت به عمل آمد.در نهایت دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کتابدرمانی گروهی بر افزایش نمرات کودکان در خرده مقیاسهای عزتنفس کلی و عزتنفس اجتماعی تأثیر گذار بوده، ولی بر عزتنفس (از دیدگاه خود)، عزتنفس خانواگی و تحصیلی (آموزشی) تأثیر ی نداشته است. براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیده کار، خصوصاً در بعد عزت نفس اجتماعی، میتوان از کتاب درمانی به شیوه گروهی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Group Bibliotherapy on the Self-Esteem of Children Abused by Work Labor
چکیده انگلیسی مقاله
Riyahinia. N - Makarem, M - Farajipoor, A - Haseli, N The primary aim of this study was to explore the effects or impact of group bibliotherapy on the self-esteem of children damaged by labor. A semi-experimental method along with pre-test and post-tests and control group were adopted. The statistical population consisted of all boys who were studying at Association of Supporting Labor Children. Of sixty four children examined, 30 with low self-esteem scores were selected as samples. For data collection, standard Coppersmith Self-esteem Questionnaire was used and administered to both control and experimental groups (pre-test). Then, the experimental group received five 45-minute sessions of group bibliotherapy. Following the sessions, a post-test was administered to both groups. The findings indicates that the group bibliotherapy seems to have significant impact on subscales of self-esteem and the social self-esteem scores. However, it showed no apparent impact on the general, family, and educational self-esteems. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرت ریاحی نیا |
خوارزمی
مهساالسادات مکارم | mahsa sadat
خوارزمی
اعظم فرجی پور |
خوارزمی
نسرین حاصلی |
خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-57&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246049.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات