این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۱۱۱-۱۲۶

عنوان فارسی تأثیر کتاب‏درمانی گروهی بر افزایش عزت‏نفس کودکان آسیب دیده‏ی کار
چکیده فارسی مقاله _ _ _ چکیده تاریخ دریافت: 7/9/93_ تاریخ پذیرش: 1/4/94 هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کتاب‏درمانی گروهی بر افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیده‏ی کار بود. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشیاز نوع پیش آزمون و پس آزمون، با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه‏ی آماری شامل تمامی کودکان پسرمشغول به تحصیل در دو مرکز از مراکز انجمن حمایت از کودکان کاردر تهران بودند که از بین آن‌ها 30 کودک، که عزت نفس پایین داشتند، به صورت هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.در گروه آزمایش طی 5 جلسه‏ی 45 دقیقه‏ای کتاب درمانی گروهی برگزار شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخله‏ای دریافت نکردند. قبل و بعد از اجرای کتاب درمانی در گروه آزمایش، از هر دو گروه آزمون عزت نفس کوپراسمیت به عمل آمد.در نهایت داده‏های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کتابدرمانی گروهی بر افزایش نمرات کودکان در خرده مقیاس‏های عزت‏نفس کلی و عزتنفس اجتماعی تأثیر گذار بوده، ولی بر عزت‏نفس (از دیدگاه خود)، عزت‏نفس خانواگی و تحصیلی (آموزشی) تأثیر ی نداشته است. براساس این یافته‏ها می‌توان نتیجه گرفت که برای افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیده کار، خصوصاً در بعد عزت نفس اجتماعی، می‏توان از کتاب درمانی به شیوه گروهی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Group Bibliotherapy on the Self-Esteem of Children Abused by Work Labor
چکیده انگلیسی مقاله Riyahinia. N - Makarem, M - Farajipoor, A - Haseli, N The primary aim of this study was to explore the effects or impact of group bibliotherapy on the self-esteem of children damaged by labor. A semi-experimental method along with pre-test and post-tests and control group were adopted. The statistical population consisted of all boys who were studying at Association of Supporting Labor Children. Of sixty four children examined, 30 with low self-esteem scores were selected as samples. For data collection, standard Coppersmith Self-esteem Questionnaire was used and administered to both control and experimental groups (pre-test). Then, the experimental group received five 45-minute sessions of group bibliotherapy. Following the sessions, a post-test was administered to both groups. The findings indicates that the group bibliotherapy seems to have significant impact on subscales of self-esteem and the social self-esteem scores. However, it showed no apparent impact on the general, family, and educational self-esteems. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نصرت ریاحی نیا |
خوارزمی

مهساالسادات مکارم | mahsa sadat
خوارزمی

اعظم فرجی پور |
خوارزمی

نسرین حاصلی |
خوارزمی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-57&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246049.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات