این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۵۲-۷۱
عنوان فارسی
بررسی تحلیلی تجربهی انتقال به کار حرفهای فارغ التحصیلان حرفههای یاورانه
چکیده فارسی مقاله
چکیده تاریخ دریافت: 20/12/93 _ تاریخ پذیرش: 25/1/94 پرورش هویت حرفهای پایدار، بویژه در کار مشاوره، فرایندی زمانبر است، این پژوهش با هدف «تحلیل تجارب فارغ التحصیلان حرفههای یاورانه در مسیر حرفهای شدن» انجام شده است تا دادههایی برای روشن سازی، آموزش و نظارت شغلی فراهم گردد. روش تحقیق از نوع کیفی (پدیدار شناسی) و نمونه گیری از نوع هدفمند است. نمونه پژوهش شامل 23 نفر از فارغ التحصیلان رشته مشاوره که میانگین 4 سال سابقه کار مشاوره داشتند میشد که طی مصاحبه به شیوه نیمه ساختار یافته تجارب خود را در انتقال به مرحله حرفهای اعلام داشتند. پس از جمع آوری اطلاعات، کد گذاری کلمات و جملات مهمترین تجارب انتقال آزمودنیها تحت عنوان (تجربه احساس هویت حرفه ای، انتظارات موثر بر هویت حرفه ای، استعارههای مشاورین از حرفه خود و نگرششان درباره پاداش دهندههای شغلی مشاوره)، تحلیل و تنظیم شد. پاسخهای آزمودنیها نشان میدهد که آنان به الزامات این حرفه آگاهند و احساس ارزشمندی و تاثیر گذاری در حرفه خود دارند. نتایج این پژوهش، نقاط قوت، تهدیدها و خلاهای فرایند تربیت مشاورین را مشخص ساخته و میتواند برای برنامه ریزی و برنامه ریزان آموزشی حوزه مشاوره مورد استفاده قرار گیرد. .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying the Experience of Transition by Graduates in Helping Professions to Professional Careers
چکیده انگلیسی مقاله
Hossein Salimi Developing a stable professional identity, especially in counseling is a time-taking process. The goal of this study was to analyze the experiences of graduates in helping professions on the way of becoming professionals, so that the obtained data be used to clarify, in teaching, and for career supervision. The research method was qualitative in nature (phenomenological) with purposeful sampling. The sample population consisted of 23 counseling graduates with average of 4 years of working experience. The interviews were semi-structured in which the participants shared their experience of becoming professionals. Following data collection, coding and sentences related to their most important experiences (feelings of professional identity, expectations involved, counseling metaphors, and perspectives about rewards in counseling jobs) were drawn and analyzed. Responses showed indicated that participants seemed to be aware of profession's requirements and posses a sense of worth and effectiveness in the profession. Results of this study show the strengths, risks, and areas in need of growth in process of training counselors, which can be useful for academic programs in counseling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین سلیمی بجستانی | salimi bajestani
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246053.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات