این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۷۳-۹۱
عنوان فارسی
مقایسه ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در گونههای مختلف خانواده: مدل فرایند و محتوای خانواده
چکیده فارسی مقاله
_ چکیده تاریخ دریافت: 18/11/92 _ تاریخ پذیرش: 5/7/93 پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. به این منظور از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطه شهر شیراز 308 (186دختر، 122 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای خودگزارشی فرایند و محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأیید شده، استفاده گردید. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان داد که راهبردهای شناختی در گونههای سالم و غیر سالم دارای تفاوت معنادار است. در حالی که تفاوت در خودتنظیمی ناشی از تفاوت گونه سالم با غیر سالم، مشکل دار محتوایی و مشکل دار فرایندی است. نبا توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که در گونههای مختلف خانواده بکارگیری ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در میان دانشآموزان تفاوت وجود دارد و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاورۀ با دانشآموزان مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparison between dimensions of Self-Regulatory Learning Strategies in Different Family types: Family Process and Content Model
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was done to explain the difference between dimensions of self-regulatory learning strategies in high-school students in different family types based on family process and content model. The research method was descriptive and post event. For this reason multistage cluster sampling was selected between second and third of 308 (186 female, 122 male) high-school students in Shiraz. The information was collected from self-report family process scale and self-report family content scale (children form) and motivated strategies for learning questionnaire were used that their validity and reliability has been confirmed. The obtained data were analyzed by ANOVA & MANOVA. The results showed that cognitive strategies have significant difference in healthy family and unhealthy family. Also results showed that there is difference in self- regulatory learning strategies among students in different family types. And is recommended to school psychologists and counselors that this issue should be considered in consultation with the student.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منا قریشی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
سالار فرامرزی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246062.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات