این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۴-۴۳
عنوان فارسی
آسیبشناسی روانی و رواندرمانی از دیدگاه مولانا: پیشفرضهای انسانشناسی، روانشناسی و روششناسی
چکیده فارسی مقاله
_ _ چکیده نظریههای علمی و از جمله نظریههای روانشناسی مبتنی بر پیشفرضهای نظری ویژهای میباشند که تاثیر قابل ملاحظهای در بدنه اصلی نظریهها به جای میگذارند و تفاوت این نظریات تا حدودی منعکسکننده پیشفرضهای زیربنایی متفاوت آنها میباشد. به نظر میرسد با تغییر مفروضات پایه و جایگزینی آنها با مفروضات متافیزیکیِ فرهنگی به منزله مبانی نوین، شاهد تغییر پارادایمی در نظریههای علمی موجود باشیم؛ پژوهش حاضر با هدف قرار دادن این امر، در صدد تعیین پیشفرضهای انسانشناسی، روانشناسی و روششناسی آسیبشناسی روانی و رواندرمانی از دیدگاه مولانا میباشد تا چشمانداز تازهای در این قلمروها ترسیم نماید. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل محتواست. در این پژوهش نشان داده شد که مولانا انسان را موجودی آزاد و مختار میداند که میتواند در سرتاسر زندگی تغییر نماید. او معتقد است زبان به عنوان امری بینالاذهانی، تعیینکننده اصلی رفتار به شمار میآید. مولانا به گرایش اصیل آدمی به رشد و کمال اشاره داشته و مسیر رشد را طریق رسیدن به سلامت و نشاط حقیقی میداند. در نگاه او انسانها عموماً در وضعیت آسیب قرار دارند؛ اغلب وجود اصیل و واقعی خویش را به اشتباه با تعلقات بدنی و گرایشهای نفسانی شده یکی گرفته و با برساختن خویشتن کاذب و فرو غلتیدن در دام خیالات، دچار غم و پریشانی میشوند. فربه کردن این خویشتن کاذب، فرد را در معرض آسیب قرار میدهد و بیمار میسازد. فرایند رهایی از آسیب، فرایند از دست دادن و از میان برداشتن این خویشتن و دست یازیدن به"بیخودی" است که مستلزم مواجههای سهمناک و تن دادن به سلوکی سرسخت میباشد و با تنش و درد همراه است تا در نهایت فرد به رهایی دست یابد. در دیدگاه مولانا اساساً ذهن آدمی از زبان او جدا نیست؛ زبان، به ویژه قالب داستان، نقش برجستهای در ساختدهی به معنا، شناخت و رفتار آدمی دارد و از اینرو خاستگاه آسیب و درمان به شمار میآید. زبان است که فرد را بیمار میسازد و هم اوست که درمان میکند. زبانکاوی و تحلیل داستانهایی که برساختههای زبانی محسوب میشوند، راه و روش مناسبی برای بررسی وضعیتهای انسانی و از جمله وضعیت آسیبهای روانی و ابزار و شیوه مناسبی برای چارهسازی و درمان میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychopathology and Psychotherapy on Rumi's view: Anthropological, psychological and methodological presuppositions
چکیده انگلیسی مقاله
Alaminiya, M – Eskandari, H – Borjali, A The scientific theories including psychological theories based on some specific meta-theoretical presuppositions which considerably influence the theory, and the differences among psychological theories, to some extent, reflect more fundamental differences among theories on these presuppositions. Since theoretical and philosophical presuppositions play an important role in evolution of scientific theories, it seems, changing these basic presuppositions and replacing them with metaphysical cultural assumptions as new foundations, can conclude paradigm shift in present scientific theories. In the present study, anthropological, psychological and methodological presuppositions of psychopathology and psychotherapy have been investigated according to Rumi's view, on the scope of helping to shape a new vision in these domains. Our research method is qualitative content analysis. Results have shown that, Rumi, emphasis on freedom of mankind and sees the individual as capable of fundamental change throughout life span .He believes Language is the main determinant of behavior. Rumi sees the tendency of man to growth and perfection as a way that leads him to actual health and elation. He believes mankind is generally in pathology situation, man usually misdiagnosis true self and is captured by physical attachment, egoistic tendencies and vain imagination which make him upset and distressed. Amplifying Pseudo self Puts a person at risk of pathology and make him ill. The process of therapy and getting rid of the pathology, is the process of loss and the elimination of the Pseudo self and gain the "bi khodi" that involves difficult encounter and is associated with tension and pain. In Rumi's view, language is so important and man’s mental is not separate from his language. Language especially story and narrative has consid, erable and important role in shaping the meaning, cognition and behavior and is considered as origin of psychopathology and psychotherapy. It’s the language which makes a person ill or heals him. Linguistic and narrative analysis is a suitable way to study human issues and psychopathology. Keywords: Rumi, psychopathology and psychotherapy, anthropological presupposition, psychological presupposition, methodological presupposition, language. Construction and Validity of Problems between Adolescent and Parents Test Sanagooi Zadeh, M - Etemadi, O - Ahmadi, A - Jazayeri , R The present research aims to design and build problems adolescents with parents test and assess its validity. The method of this research has had two stages. The first stage was qualitative method. For this purpose, in addition to interview with adolescents and parents and sciences extensive library studies was collected categories problems adolescents with parents with systematic analyze method. Questionnaire was made consisting 60 questions in two forms mothers’ form & father’s form. In the second stage, validity and reliability of this tool was examined by a connotative method. So 200 boys students of Isfahan high school was selected by simple random sampling, And they complete this questionnaire. The data were studied through exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). The finding revealed three factor (internal problems, interpersonal relationship problems, Parental style). The results of analysis with exploratory analysis and confirmatory analysis explain a considerable percentage of variance of the three factors. The Cronbach’s alpha equal was for mother’s form test 0/93 and father’s form test 0/92. The conclusion is that it is possible to make a test of high validity with consistent factors and ample ability to measure adolescent's problems with parents. ,
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منصوره اعلمی نیا |
دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حسین اسکندری |
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
احمد برجعلی |
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246065.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات