این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۵۷-۷۶

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی رویکرد درمانی نظام‌های زبان مشارکتی بر افزایش میزان خود-کارآمدی زوج‌های دانشجو
چکیده فارسی مقاله _ دکتر _ دکتر _ دکتر چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رویکرد درمان نظام‌های زبان مشارکتی بر افزایش میزان خود- کار آمدی زوج‌های دانشجو بود.جامعه آماری، دانشجویان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران بودند.نمونه مورد پژوهش 14 زوج بودند که به روش تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. زوجین گروه آزمایش در 8جلسه درمان شرکت نمودند. داده‌ها به وسیله مقیاس خود-کارآمدی مقابله با مشکلات چسنی و پرسشنامه جمعیت شناختی، جمع آوری گردیدند.داده‌ها در ابتدا مطابق با روش تحلیل کوواریانس (تک متغییری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. و سپس به منظور تعیین میزان اثربخشی درمان بر هر یک از ابعاد خود-کارآمدی (متغیرهای وابسته)، از روش تحلیل کوواریانس (چند متغییری) استفاده گردید. نتایج نشان داد که زوج‌درمانی بر اساس رویکرد نظام‌های زبان مشارکتی بر خودکارآمدی زوج‌ها اثر دارد و این اثربخشی در سطح 0.001>p معنادار است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که این زوج‌درمانی بر کلیه خرده مقیاس‌های خود-کارآمدی زوج‌هانیز اثر دارد و این اثربخشی در تمام خرده‌مقیاس‌ها در سطح 0.001>p معنادار است.نتیجه گرفته می‌شود که در درمان زبان مشارکتی، درمانگر با ایجاد فرایند و فضایی برای روابط مشارکتی و گفتگوی دو جانبه که در آن، خود-تعریفی‌ها تبدیل به خود- عاملی می‌شوند،موجبات افزایش خود-کارآمدی زوج‌ها را فراهم می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Collaborative Language Systems Therapy on Self- efficacy in Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to examine the effectiveness of Collaborative Language Systems Therapy on Self- efficacy in Students .Method of research was quasi-experimental with pretest - posttest and control group design. The statistical population involved all referred couples to university counseling centers in Tehran. The sample of study consisted of 28 subjects(14 couples)that were randomly selected and allocated into experimental and control groupe.The experimental group participated in 8 sessions of collaborative Language Therapy. The measurement instrument was Coping self–Efficacy Scale (CSE) and Demographic Data Questionnaire. The results were analyzed with covariate using SPSS software. The result indicated that Collaborative Language Systems (CLST) Therapy, increased self-efficacy and enhanced subscales of Self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول حامدی |
آزاد واحد علوم تحقیقات

عبداله شفیع آبادی |
علامه طباطبایی

شکوه نوابی نژاد |
تربیت معلم

علی دلاور |
علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات