این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۹۱-۱۲۲
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان و وضعیت افسردگی در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقیاس افسردگی کودکان و نوجوانان ابزاری خودگزارشدهی است که به منظور تشخیص و ارزیابی میزان و شدت اختلال افسردگی عمده در کودکان و نوجوانان طراحی شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساخت عاملی مقیاس افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) (جانبزرگی، 1378) و نیز وضعیت افسردگی در دختران نوجوان بوده است به همین منظور تعداد 417 نفر دانشآموز دختر (14-19 سال) در شهر تهران در مناطق مختلف آموزشی فرم 13 مادهای این آزمون را تکمیل کردند. در بررسی پایایی CADS که به سه روش پایایی درونی (آلفای کرونباخ و تصنیف)، همبستگی درونی و بازآزمایی انجام شد مشخص شد این مقیاس از پایای بالا و کاملاً مطلوبی برخوردار است. تحلیل عاملی اکتشافی به روشهای مولفۀ اصلی، موازی و آزمون کمترین میانگین سهمی نشان دادند که این پرسشنامه تنها از یک عامل افسردگی تشکیل شده است. تحلیل عاملی تاییدی نیز نشانگر حضور تنها یک عامل در CADS است. بررسی وضعیت افسردگی در دختران نیز نشانگر سلامت کامل 9/32% آنها و حضور رگههای افسرده وار تا افسردگی شدید در1/67% از جامعۀ مورد بررسی است. با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که CADS ابزاری مطلوب برای سنجش و غربالگری افسردگی هم به صورت بالینی و هم به صورت پژوهشی چه به شکل انفرادی و چه به شکل گروهی است. همچنین با توجه به میزان بالای شیوع افسردگی در جمعیت دختران نوجوان به نظر میرسد ارائۀ مداخلات شناختی-رفتاری لازم برای مقابله و کاهش این اختلال ناتوان کننده و مزمن از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychometric Characteristics and Factor structure of Children and Adolescent Depression Scale (CADS) and Depression Status among Female Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Children and Adolescents Depression Scale (CADS) is a self-report scale designed for diagnosis and assessment of the level and intensity of MDD in children and adolescents. The aim of this study was to assess the psychometric and factorial structure of CADS as well as major depressive disorder (MDD) status among adolescent girls (14-19 years). 417 female adolescent students from different areas of Tehran completed the scale. Scale reliability was assessed through internal reliability (Cronbach’s alpha and half-splitting), inter-item correlation and test-retest methods and all revealed a desirable level of reliability of CADS. Factor analysis was done via two major methods: Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA). EFA via Principal Components Factor Analysis, Parallel Analysis and Minimum Average Partial (MAP) Test showed a one-factor model in the CADS, which assesses depression. Afterwards, CFA supported a one-factor model of depression. Analyses of the CADS results indicated that 32.9% of the subjects were with no signs of depression, while 67.1% of them have depressive signs and symptoms to severe MDD. According to these findings, it seems that CADS could be used as a preferable scale to assess and screen depressive signs as well as depressive disorders both in research and in clinical settings. In addition, regarding the high rate of incidence of depressive signs and symptoms among female adolescent students, the necessity of systematic cognitive-behavioral interventions is obvious.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر محمد شهسوارانی | amir mohammad
پژوهشکدۀ علوم روانی-زیستی-اجتماعی-اقتصادی، تهران، ایران
هاجر شهرانی |
پژوهشکدۀ علوم روانی-زیستی-اجتماعی-اقتصادی، تهران، ایران
کلثوم ستاری |
پژوهشکدۀ علوم روانی-زیستی-اجتماعی-اقتصادی، تهران، ایران
مصطفی محمدی |
دانشگاه لوزان، لوزان، سوییس
مریم حکیمی کلخوران | hakimi kalkhoran
پژوهشکدۀ علوم روانی-زیستی-اجتماعی-اقتصادی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246090.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات