این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۴۷-۶۹
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر مشاوره به روش تحلیل رفتار متقابل با مشاوره شناختی - رفتاری مادران بر کاهش اضطراب کودکان
چکیده فارسی مقاله
_ _ چکیده هدف از پژوهش نیمه آزمایش حاضر، بررسی مقایسه تأثیر مشاوره گروهی مادران به شیوه تحلیل رفتار متقابل با مشاوره گروهی مادران به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب کودکان میباشد. به این منظور، بر اساس تکمیل پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، جامعه آماری مادران کودکان دارای علائم اختلال اضطراب جدایی و اختلال اضطراب فراگیر در 5 مهدکودک، مشخص شدند. سپس 60 نفر از این مادران، به صورت تصادفی انتخاب و در 3 گروه 20 نفره (2 گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم شدند. بر روی هر گروه آزمایش یکی از دو روش مشاوره تحلیل رفتار متقابل و شناخت درمانی، به مدت 10 جلسه مشاوره صورت گرفت. در نهایت از کلیه آزمودنیهای تحقیق، پس آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مشاوره گروهی مادران به روش تحلیل رفتار متقابل و شناختی– رفتاری، هر دو بر کاهش نشانههای اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی کودکان موثر اند. اما در کاهش این نشانهها، بین دو روش مذکور، تفاوت معنی داری بدست نیامد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of mother's counseling by Transactional Analysis in comparison with Cognitive Behavioral Therapy on reduction of children's anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
. The purpose of this study was to investigate the effect of mother's Therapy by Transactional Analysis in comparison with Cognitive Behavioral Therapy on reduction of children's anxiety. For this purpose, the population of this study comprised mothers who had children with Separation Anxiety Disorder or General Anxiety Disorder in 5 kindergartens. Then 60 mothers selected through the random sampling and randomly divided into 3groups) Two experimental groups and one control group) that each group comprised 20 mothers. Each experimental group was counseled for 10 sessions using either Transactional Analysis or Cognitive Behavioral Therapy. At the end a post-test was taken from all subjects. Results of the covariance method showed that using both Transactional Analysis and Cognitive Behavioral Therapy are effective on reducing the symptoms of children's Separation Anxiety Disorder and General Anxiety Disorder. However no significant difference was found between Cognitive Behavioral Therapy and Transactional Analysis on reducing these symptoms. r
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهام درستیان |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیومرث فرحبخش |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
یوسف گرجی |
دانشگاه خمینی شهر
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246095.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات