این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۱۱۴-۱۳۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی - رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱
چکیده فارسی مقاله
_ چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای شناختی _ رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بود. بدین منظور 16 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که عضو انجمن دیابت ایران شعبهی اسلامشهر بودند به طور تصادفی انتخاب شده و در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تکنیکهای شناختی – رفتاری را آموزش دیدند و گروه کنترل این آموزشها را دریافت نکردند.قبل و بعد از اجرای مداخلهی هر دو گروه از طریق آزمون کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تکنیکهای شناختی _ رفتاری در دو بعد جسمانی و روان شناختی از کیفیت زندگی اثر معنادار داشتهاند اما در دو بعد دیگر یعنی ابعاد اجتماعی و محیطی تأثیر معناداری مشاهده نشد. به نظر میرسد با توجه به ماهیت تکنیکهای شناختی _ رفتاری اثر بخشی در دو بعد جسمانی و روان شناختی و عدم اثر گذاری معنادار بر دو بعد دیگر قابل توجیه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effectiveness of cognitive-behavioral training techniques on the quality of life in patients with type 1 diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to investigate the effect of cognitive-behavioral trainings on the quality of life of the patients with type 1 diabetes. For this purpose, 16 patients with type 1 diabetes, who were members of the Iranian Diabetes Society in Islamshahr, were randomly selected and divided into control and experimental groups. The subjects of the experimental group were trained in cognitive-behavioral techniques for 10 sessions, but the members of the control group were not trained. Before and after the implementation of the intervention, both groups were assessed by the Quality of Life questionnaire. The results of the analysis of covariance showed that cognitive-behavioral techniques had a significant effect on the physical and psychological dimensions of the quality of life however, no significant effect was observed on social and environmental dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدهادی هادی زاده | mohammad hadi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
فروغ جعفری |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات