این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های معماری اسلامی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۸
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی دیدگاه ملاصدرا به مثابه متفکر اسلامی با نظریه های رایج در رابطه با مدلهای تجربه زیباشناختی
چکیده فارسی مقاله
فرایند تجربه زیباشناختی و مدلهای طراحی شده در رابطه با این فرایند از مباحث مهم در حیطه آموزش تجربه زیباشناختی است. مدلهای بسیاری بر مبنای اندیشه های فلسفی و مشاهده رفتار مخاطبان طراحی شده و در جهت ارتقاء فکری و اندیشه ای مخاطب پایه گذاری شده است. در این میان فیلسوفان اسلامی اگر چه به طور صریح به ادراک زیباشناسی و تجربه زیباشناختی اشاره نداشتهاند، اما در میان مباحث و اصول اندیشه ایشان میتوان به مبانی و اصول ادراک زیباشناسی دست یافت. ملاصدرا از جمله فیلسوفانی است که در نظام معرفتی خود به نوعی به این مطلب میپردازد. پرسش بنیادین اینکه آیا میتوان با در نظر گرفتن اصول و مبانی فکری ملاصدرا چون مراتب ادراک، حرکت جوهری، وجود ذهنی، عشق و زیبایی و اتحاد عالم و معلوم به تبیین مدلی در راستای تجربه زیباشناختی رسید. هدف این تحقیق بررسی فرایند تجربه زیباشناختی و درک اثر هنری از دیدگاه نظریهپردازان این حوزه است و همچنین دستیابی به مدل تجربه زیباشناختی که از مبانی اندیشه ای ملاصدرا اتخاذ شده باشد. به همین منظور با روش تحلیل- استنباطی در گام نخست به تجزیه و تحلیل اجزاء مدلهای زیباشناختی پرداخته و با استفاده از مبانی و اصول اندیشه ای ملاصدرا فرایند تجربه زیباشناختی و عناصر آن را چون ادراک حسی، توجه و آگاهی، مشاهده مکرر،تذکر و تفکر،تخیل و خلق دوباره و اتحاد را استنباط نموده و با مدلهای دیگر تطبیق و مقایسه کرده است. این اصول در بعضی از موارد چون مشاهده مکرر، تذکر و تفکر با مدلهای دیگر وجه اشتراک دارد اما در بعضی از موارد چون تخیل و خلق دوباره دارای تفاوتهایی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative study of Mulla Sadra’s approach as an Islamic Mastermind and the common theories in regards to aesthetic experience models
چکیده انگلیسی مقاله
The process of aesthetic experience and models designed in relation to this process are amongst the important discussions in the field of teaching aesthetic experience. Many models are designed on the basis of philosophical theories and observing audience behavior and they are founded in the path of intellectual and theoretical enhancement of the audience. Meanwhile, although Islamic philosophers have not clearly addressed the perception of aesthetics and aesthetic experience, however, among their discussions and theoretical perceptions, fundamentals of aesthetics perception can be found. Mulla Sadra is among those philosophers that somewhat discusses this matter in his belief system. The fundamental question is that: According to Mulla Sadra’s intellectual principles and ideology such as levels of perception, substantial motion, mental mode of existence, love and beauty, and the identity of the knower and the known, can we reach an explanation for a model that is in line with aesthetics experience? The purpose of this study is to investigate the process of aesthetics experience and understanding a work of art in the viewpoint of experts in this arena and also to achieve an aesthetics experience model that is derived from Mulla Sadra’s ideology. For this matter, at first, using the inferential analysis method, this study analyzes the different components of aesthetics models and by benefiting from Mulla Sadra’s principles, the aesthetics experience process and its elements such as emotional perception, attention and knowledge, repetitive observance, remembrance and contemplation, imagination and recreation, and identity, are deducted and are compared with other models. In some cases such as repetitive observance, remembrance and contemplation, the model has similar aspects with other models, however, in some cases such as imagination and recreation it has differences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهنگ مظفر | farhang mozafar
رسول وطن دوست | rasool vatandoust
نادر شایگان فر | nader shayeganfar
زهره طباطبایی | zohreh tabatabaei
نشانی اینترنتی
http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-53-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1429/article-1429-246312.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات