این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های معماری اسلامی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۲

عنوان فارسی موزه و دیدگاه اسلامی
چکیده فارسی مقاله در شهرهای جوامع سنتی و دینی همیشه بناهای عمومی و شاخص و عمدتاً مقدس نقش ویژه‌ای در بیان ارزش‌های مشترک والای آن جامعه با هدف توجه به خدا و حقایق هستی را به عهده داشتند؛ که با ظهور مدرنیسم و تغییر رابطۀ انسان با عالم، ضمن تغییر ارزش‌ها و فروکاست آن به صرفاً هدف های تجربی بخشی قابل توجهی از این رسالت مهم به، پدیده‌ای نو ظهور با نام موزه منتقل گردید. موزه معاصر نهادی است که با ابژه کردن اثر و قطع ارتباط آن با عالمی که در آن هستی یافته، شناختی ناقص از هستی به دست داده که در آن ارزش‌های فوق الذکر دیگر جایی برای عرضه ندارند. این تحقیق با رویکرد پدیدارشناسانه و از طریق استدلال منطقی به مطالعه‌ در خصوص ویژگی‌های مختلف موزه اعم از خاستگاه لغوی و ریشه و بنیان‌های پیدایش و سیر تطور آن از دوران سنت تا تولد موزه با مفهوم مدرن می‌پردازد. نتیجه پژوهش‌ نشان می‌دهد، که هرچند پذیرش موزه از طرف نسل امروز در جهت فراهم کردن بستر شناخت و انتقال ارزش‌ها غیرقابل انکار است؛ ولی نوع شناخت در آن که ناشی از نگاه منقطع‌گرا و انسان‌محور مدرن است، به عنوان نقص قابل اعتنا نیازمند بازنگری است. بدین منظور برای نزدیک شدن به شناخت حقیقی به مفهوم ذکر در فرهنگ اسلامی توجه شده و بر اساس آن رابطه‌ای مناسب برای انسان-موزه‌ و طبیعت تعریف می-گردد. در این نگاه موزه سامانه‌ای است که به عنوان نهادی ویژه از عالم هستی- و در پیوندی تعریف شده با آن- در تلاش است تا در گستره تاریخ و پیوند حقیقی با مکان طبیعی آن، با رویکرد آیه‌ای، نسبت‌های معنوی و فرهنگی-تمدنی (جهان‌بینی‌ها)، یادآوری و بازنمایی شود و در جهت شناخت و رشد و گسترش حیات معقول انسان و ارتباط با نظام آفرینش گام بردارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موزه، سوبژکتویسم، ذکر، شناخت، آیه

عنوان انگلیسی Museum and Islamic view
چکیده انگلیسی مقاله Traditional societies and religious and public buildings and cities will always have a special role in the expression of the sacred, mostly common values that exalted the purpose according to God and the truths of existence were in charge of With the advent of modernism and changing human relationship with the divine, while changing values and reduced it to a purely experimental purposes a substantial part of this important mission, the Museum was transferred to the emerging phenomenon. Contemporary Museum, an institution that has the object and effect of its connection with the universe, the data are incomplete understanding where another place to supply the above mentioned do not have. Phenomenological approach to the study of the logic of the museum features a variety of word origins and roots of garlic Genesis and evolution of the tradition of the modern concept of the museum deals. The results show that although the museum by providing a platform for the generation and transfer of knowledge is undeniable values, But the kind of understanding that comes from looking at the human-centered detail oriented and modern, as notable flaw is in need of revision. So in order to get closer to a true understanding of the concepts mentioned in Islamic culture and focus on its proper relationship to the human - nature of the museum and defined. Museums look at a system that is as special institution of the universe, In connection with its defined, is trying to link a range of natural history and natural places, with a verse approach towards spiritual and cultural - culture, memory and the representation In order to understand the growth and development of human life and reasonable relation to the actual creation step.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Museum, subjectivism, mentioning, knowing, verse

نویسندگان مقاله مجتبی اکبریان | mojtaba akbarian


سیدعباس یزدانفر | seid abbas yazdanfar



نشانی اینترنتی http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-53-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1429/article-1429-246324.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات