این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۴-۵۰
عنوان فارسی
سطح اضطراب کودکان در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آنها از بیماری کرونا بر اساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تاثیرات مخرب شیوع بیماریهای عفونی مانند کرونا و بحران اجتماعی ناشی از آن بر سلامت جسم و روان؛پژوهش حاضر بر طبق الگوی باور سلامت و با هدف بررسی رابطه بین سطح اضطراب کودکان با میزان آگاهی و نگرش آنها از بیماری کرونا و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادرانشان در دوران قرنطینه، انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بر روی 260 نفر از دانشآموزان پیش دبستانی و دبستانی مناطق 2، 4 و 21 شهر تهران و مادران آنها در سال 1399انجام شد که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محققساخته میزان آگاهی و نگرش کودکان ازویروس کرونا، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس- فرم والد وپرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه معناداری بین سطح اضطراب کودکان با اضطراب(r=0/45)، استرس(r=0/35) وافسردگی مادرانشان(r=0/44)، میزان آگاهی کودکان از کرونا (r=0/19)و سن آنها(r=-0/14) وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد کهاضطراب، افسردگی و استرس مادران و میزان آگاهی کودکان از ویروس کرونا به ترتیب پیشبینهای معنادار اضطراب کودکان نسبت به بحران ناشی از کرونا (در مجموع 34%) بودند. طبق نتایج مطالعه حاضر از اقدامات ضروری برای حفظ وارتقاء سلامت روان کودکان درشرایط بحرانی، آموزش والدین در خصوص تنظیم هیجانهای منفی خودشان میباشد. همچنین لازم است اطلاعات مربوط به ویروس نوپدید و بیماری ناشی از آن با توجه تحول شناختی کودکان بر مبنای الگوی باورسلامت ومتناسب با سنشان به آنها ارائه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Children's level of anxiety in relation to their level of awareness and attitude towards corona virus based on the health belief model and the level of stress, anxiety and depression of mothers
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the relationshipbetween children'sanxiety level and children'sawareness of coronavirus based on the healthbelief model and their mothers'anxiety, stress and depression during social distancing period. This correlational study was done on260students of preschool and elementary schools of educational areas in Tehran in 2020 and theirmothers that were selected as available sampling. Data were collected by a self-designed questionnaire of children'sawareness and attitude to coronavirus, Spence Children'sAnxiety Scale (SCAS), and depression, anxiety and stress scales (DASS-42) in adults. The results indicated significant relationship of children'sanxiety with anxiety (r = 0.45), stress (r = 0.35) and depression (r = 0.44) of their mothers and level of their awareness ofCorona (r = 0.19) and age (r = 0.14).Also, the results of multiple regression analysis in step-by-step manner showed that anxiety, depression and stress of mothers and children'sawareness of Coronavirus were significant predictors of children'sanxiety (altogether 34%). According to the results of this research, one of the necessary measures toprotect and improve the mental health of children in critical conditions consequent Coronavirus is parents'training to regulate their negative emotions. It is also important to provide information about coronavirus to children with considering their age and cognitive development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آفاق ذوالفقاری | Afagh Zolfaghari
university of Zanjan
دانشگاه زنجان
طاهره الهی | Tahereh Elahi
university of Zanjan
دانشگاه زنجان
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4240-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات