این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱-۲۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله
قلدری در مدرسه شکلی از خشونت سطح پایین است که امروزه مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان تربیتی قرار گرفته است.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر انجام گرفت و برای تحقق آن از روش تحقیق نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانشآموزان دوره راهنمایی سه مدرسه دولتی دخترانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و غربال شدند و در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس قلدری، مشاهده حین اجرای آزمون و درجهبندی معاونین آموزشی مدرسه انتخاب شدند. هر گروه متشکل از 15 نفر بود. پنج مربی ارایه بسته آموزشی و پلاسیبو به گروههای آزمایشی و کنترل را بر عهده داشتند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که مداخله اثربخش بوده (92/20=F، 001/0>P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسه هفتگی 75 دقیقهای، 20% از تغییرات قلدری را تبیین میکند. مطابق با یافتههای پژوهشی و تأیید روایی بسته آموزشی، توجه بر مساله قلدری نوجوانان و بهکارگیری بسته آموزشی حاضر در گروههای هدف با در نظر گرفتن محدودیتهای تحقیق پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قلدری، مدیریت شرم، PEGS، هیجانهای اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Shame Management Training Based on PEGS Program in Reducing Female Adolescents’ Bullying
چکیده انگلیسی مقاله
Bullying is a from of low level violence that has recently been attended by educational psychologists and researchers. The goal of this research was to examine the effectiveness of shame management training based on PEGS program in reducing female adolescents’ bullying. Therefore, semi-experimental pretest-posttest control group design was used. Using multi-stage random cluster sampling, female students of three state guidance schools in Tabriz city were selected and were screened. Finally, 30 students from each school were selected by purposeful sampling, results of the bullying scale, and observation during screening and rating by school assistants. Each group consisted of 15 students. Five educators presented educational package and placebo to experimental and control groups. Results of one-way analysis of covariance indicated that the intervention was effective (F=20.92, P< 0.001), and 75 minute training sessions of shame management for eight weeks predicted 20 % of bullying variances. Due to research findings and confirming of training package validity, paying attention to adolescents’ bullying problem is recommended. Also, regarding the study limitation, it is suggested that this training method should be applied for decreasing bullying.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bullying, Shame management, PEGS, Moral emotions
نویسندگان مقاله
منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اسکندر فتحی آذر | fathi azar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
پروانه علایی |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4066_679.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246420.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات