این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۲۵-۵۲
عنوان فارسی
رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجـتماعی با سازگاری دانشآموزان دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 93-92 در شهرستان اراک بود. نمونه پژوهش شامل 430 دانشآموز (230دختر و 200 پسر) بود که بهشیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه حمایت اجتماعی (MSPSS) و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ استفاده گردید. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری رابطه معناداری وجود داشته و هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی قادرند تغییرات سازگاری دانشآموزان را پیشبینی کنند. همچنین، یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد، اما میزان هوش هیجانی و خودکارآمدی دانشآموزان پسر بیش از دانشآموزان دختر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری، هوش هیجانی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Emotional Intelligence, Self-efficancy, Social Support and Adjustment in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence, self-efficancy, social support and adjustment in students. The study population included all high–school students in Arak in the academic year 2012-2013. Using random multi-stage cluster method, 430 students (230 females and 200 males) were selected. Data were collected through Shring’s emotional intelligence scale, Sherer’s general self-efficacy scale, Zimet et als’ Multidimensional Scale of Perceived Social Support and Sinha & Singh’s adjustment Inventory. Data were analyzed using t–test, regression method, and Pearson correlation coefficient. Results indicated that there was a significant relationship between emotional intelligence, self-efficacy, social support and adjustment. So, emotional intelligence, self-efficacy, and social support could predict the variances of students’ adjustment. The results also demonstrated that there was no significant difference between male and female students in social support. However, the emotional intelligence and self-efficacy of male students was found to be higher than female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا تمنایی فر | mohammad reza
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
حکیمه لیث |
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4067_679.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246421.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات