این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۴۱-۱۵۹

عنوان فارسی نقش ویژگی‌های تحصیلی و جنسیت در تغییرات هوش معنوی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه­ای هوش معنوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی بود. بدین منظور 220 دانشجو به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند تا به پرسشنامه 24 سؤالی هوش معنوی کینگ SISRI (کینگ، 2007) که دارای چهار خرده­مقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (TA) و توسعه حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. نتایج به­دست آمده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تی نشان داد که هوش معنوی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد (05/0P) و میانگین مردان در این مؤلفه بالاتر از زنان بود. هم­چنین تفاوت میانگین­ها در مقاطع مختلف تحصیلی در هوش معنوی و مؤلفه­های ایجاد معنای شخصی و آگاهی متعالی معنادار بود. اما در سایر مؤلفه­های هوش معنوی تفاوت معناداری میان مقاطع مختلف تحصیلی یافت نشد. همچنین رابطه معناداری میان هوش معنوی و سن به­دست نیامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، مقطع تحصیلی، جنسیت،

عنوان انگلیسی Role of Academic Features and Gender in Variances of Spiritual Intelligence among Students in Amir Kabir University
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare spiritual intelligence based on gender and grade among students in Amir Kabir University. Therefore, using systematic random sampling, 220 students were selected. They completed king (2007) Spiritual Intelligence Scale that contains four subscales: Critical Existential Thinking (CET), Personal Meaning Production (PMP), Transcendental Awareness (TA) and Conscious State Expansion (CSE). Results of multivariate analysis of variance and t-test showed that there was not any significant difference in spiritual intelligence between male and female students (P>.05). However, there was a significant difference in critical existential thinking between both group (P<.05) and male students obtained higher mean than females. Also, significant differences in spiritual intelligence and components of personal meaning as well as transcendental awareness were obtained among different grades. However, no significant relationship was found between age and spiritual intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Grade, Gender

نویسندگان مقاله نسرین عبدلی |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

رقیه اسدی |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علی دلاور |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4072_679.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات