این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۰۳
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه با عوامل استرسزای مختلفی همراه است که میتواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بررسی شد. روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستانهای شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل دادهها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت. یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنیداری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که میتواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های مثبت اندیشی، شادکامی، تاب آوری، پرستار، بخش مراقبت ویژه
عنوان انگلیسی
The effect of positive thinking training on happiness and resilience of nurses in intensive care units: a randomized clinical trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nursing in intensive care units is associated with various stressors that can affect the psychological state. In this study, the effect of positive thinking training on the happiness and resiliency of nurses in intensive care units was investigated. Materials and methods: A total of 60 nurses from Shohadaye Tajrish and Shahid Taleghani hospitals of Tehran City were randomly divided into two groups. The intervention group received teaching positive thinking skills for 8 sessions (each session was 1.5 hours). Data were collected using a three-part questionnaire on demographic data, Oxford Happiness Index (OHI), and Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Data were analyzed using SPSS version 23 software. Results: Demographic variables had no significant differences between two groups. There was no significant difference in the mean of happiness and resiliency in the pre-test stage between two groups. The results of covariance analysis indicated the effectiveness of intervention in increasing happiness and resiliency, so that 55% of changes in variance of happiness and 43% of changes in variance of resiliency were due to independent variable. Conclusion: Training of positive thinking skills improved nurses' happiness and resilience. These interventions are an uncomplicated and effective method that can be used extensively in nurses to improve psychological components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پانته آ کیانی | Pante-A Kyani
MSc in Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سید محمد کاظم نائینی | Seyed Mohamad Kazem Naeini
Associate Professor, PhD in Biostatistics, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
محبوبه صفوی | Mahboobe Safavi
Assistant Professor, PhD in Health Services Management, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-613&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-2464305.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده
کارآزمایی بالینی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات