این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۴۹-۷۴

عنوان فارسی رابطه انسجام و انـعطاف‌پذیری خانواده و سـبک‌های هویت با نقش واسطه‌گری حالت فراشناختی در دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام و انعطاف­پذیری خانواده و سبک­های هویت با نـقش واسطه­گری حالت فراشناختی در دانش­آموزان دختر. بـدین منظور 306 نفر از دانش­آموزان دختر دبیرستان­های کازرون به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای به­وسیله پرسشنامه­های حالت فراشناختی، پرسشنامه سبک­های هویت برزونسکی (2004)، انعطاف­پذیری خانواده شاکری (1382) و پرسشنامه انسجام خانواده سامانی(1381) مورد آزمون قرار گرفتند. یافته­های حاصل از معادلات ساختاری با LISREL نشان داد که انعطاف­پذیری خانواده اثر مستقیمی بر سبک­های هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی و حالت فراشناختی دارد. انسجام خانواده دارای اثر مستقیم بر سبک هویت هنجاری و حالت فراشناختی دارد. از طرف دیگر، انسجام و انعطاف­پذیری خانواده دارای اثر غیرمستقیم از طریق حالت فراشناختی می­باشد. نتایج نشان­دهنده اهمیت آموزش فراشناخت در خانواده و در مدارس بوده تا شرایط بهتری برای فرآیند هویت­یابی ایجاد شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Family coherence and Flexibility and Identity Style by Mediating Role of Metacognitive State in Female Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to investigate the relationship between family coherence and flexibility and identity styles by mediating role of metacognitive state in female students. Therefore, using cluster sampling, 306 female students were selected from highschools in Kazeroon. They were tested by the metacognitive state questionnaire, Berzonsky Identity Style questionnaire (2004), Shakeri family flexibility (2003) and Samani family coherence. Results of path analysis by LISREL software showed that family flexibility directly impacted on the informational, normative and confused-avoidance identity style and metacognitive state. Family coherence had a direct effect on metacognitive state and normative identity style. On the other hand, family coherence and flexibility had an indirect effect through metacognitive state. The results illustrate the importance of metacognition instruction in the family and in schools, to create better conditions for the identification process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز بهزادی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیضا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیضای (Islamic azad university of beyza)

سیروس سروقد |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4080_678.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246434.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات