این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۰۹-۱۲۸
عنوان فارسی
نقش سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری در پیشبینی جهتگیریهای هدف پیشرفت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش بهمنظور تعیین نقش سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری در پیشبینی جهتگیریهای هدف پیشرفت در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاههای پیام نور داراب و زرین دشت بود که تعداد تقریبی آنها 3000 نفر بود. نمونه انتخابی شامل 250 نفر (95 پسر و 155 دختر) بود که به روش خوشهای تصادفی انتخاب و پرسشنامه سیستمهای فعالساز و بازداری کارور و وایت و پرسشنامه جهتگیری هدف چهار بعدی الیوت و مکگریگور را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بعد حساسیت به پاداش-تنبیه، جهتگیریهای هدف تسلط گرایشی و اجتنابی و نیز جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی را بهصورت مثبت پیشبینی میکرد. بعد سائق موفقیت، جهتگیری عملکرد و تسلط گرایشی را بهصورت مثبت پیشبینی میکرد. همچنین بعد جستجوی سرگرمی و هیجان، جهتگیریهای عملکرد گرایشی و تسلط اجتنابی را بهصورت مثبت پیشبینی میکرد. هر یک از ابعاد سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری، الگوی بیهمتایی از جهتگیری هدف پیشرفت دانشجویان را پیشبینی میکردند که اهمیت گرایشهای خلقی را در پیشبینی انواع جهتگیری هدف نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری، جهتگیری هدف پیشرفت،
عنوان انگلیسی
Role of Behavioral Activation-inhibition Systems in Predicting Achievement Goal Orientations among college Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine the role of behavioral activation-inhibition systems in predicting achievement goal orientations among college students. It was conducted with a correlational method. The study population was all students of social sciences at Darab and Zarrindasht PNU Universities (nearly 3000 pepole). Therefore, using random cluster sampling, 250 students (95 male and 155 female) were selected. They completed Carver and White behavioral activation-inhibition systems scale as well as Elliot and McGregor 2×2 goal orientation scale. Data were analyzed by multiple regression method. Results indicated that reward-punishment responsiveness dimension could positively predict mastery approach, mastery avoidance, and performance avoidance goal orientations. Drive for success could positively predict mastery approach and performance approach goal orientations. Also, fun and excitement seeking dimension could positively predict performance approach and mastery avoidance. Each of dimensions of activation-inhibition systems predicted unique pattern of students’ achievement goal orientations that reveals the importance of mood dispositions in predicting different kinds of goal orientations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راضیه شیخ الا سلامی |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
بهنام جمشیدی سلوکلو | jamshidi soloklo
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4097_676.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246449.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات