این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۲۹-۱۵۱

عنوان فارسی مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله مطالعه نحوه­ رشد شناختی همواره جزو علاقمندی­های پژوهشگران بوده است. زیرا با کاوش عمیق در این مسیر می­توان علل افت و خیز آن را شناسایی نموده و در راستای بهبود این مهارت­ها برنامه­ریزی کرد. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تحول تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی ارزیابی غیرمنطقی در مرحله­ نوجوانی بود. در این راستا، هدف نمونه­ای به تعداد 300 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شد. دانش­آموزان به پرسش­نامه­های گرایش تفکر انتقادی، کالیفرنیا (CTDI) تفکر خلاق تورنس و پرسش­نامه­ ارزیابی غیرمنطقی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه­های مورد مطالعه از نظر مؤلفه­های تفکر انتقادی حقیقت­جویی، تفکر خلاق و انعطاف­پذیری با توجه به دوره تحصیلی تفاوت معنی­دار وجود دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، تفکر خلاق، توانایی ارزیابی غیرمنطقی،

عنوان انگلیسی Comparison of Development of Critical Thinking, Creative Thinking and Irrational of Female Adolescents in Tabriz High School
چکیده انگلیسی مقاله The study of cognitive development has been one of the researches’ interests, since through the comprehensive study of this subject, the reasons of its drawbacks could be identificed and it could be planned for the improvement of these skills. Therefore, the present study aimed to examine the way of development of critical thinking, creative thinking and irrational evaluation in adolescence. Therefore, using random cluster method, 300 students in grades 8, 10, and 12 were selected. They completed California Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI), Torrance tests of creative thinking, and irrational evaluation inventory. Data were analyzed by a Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results showed that there was a significant difference between groups in terms of components of critical thinking, transcendence regarding academic year.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسکندر فتحی آذر | fathi azar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مریم حسینی اصل | hosseini asl
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رحیم بدری |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4098_676.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات