این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۱۳۵-۱۵۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمتوجهی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمتوجهی بود. طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و به این منظور 833 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی از مناطق تحصیلی1، 3 و 4 شهر تبریز بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالینی، برای تشخیص کودکان بیشفعال و کمتوجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از کودکان ADHD که بر اساس مقیاس کانرز تشخیص داده شده بود، شامل میشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کانرز والدین و آزمون خشم کودکان استفاده شد که والدین و دانشآموزان (نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند.آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. مطالب مورد نیاز در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای بهدست آمده به روش تحلیل چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ADHD تأثیر معنیدار (05/0P<) دارد. با توجه به نتایج این مطالعه، روش آموزش مدیریت والدین یکی از کارآمدترین روشهای درمانی بوده و در کاهش تکانشگری، کمتوجهی، اضطراب و پرخاشگری بدنی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و کمتوجهی مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مدیریت والدین، مشکلات رفتاری، ADHD،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Parent Management Training in Behavioral Problems of Children with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to determine the effectiveness of parent management training in behavioral problems of children with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). This study was semi-experimental design with pretest-posttest and control group. Therefore, using multi-stage random cluster method, 833 students in grade five in elementary level were selected from Districts 1, 3, and 4 in Tabriz. They were assessed by Conner 5 test (teacher-from) and clinical interview. Therefore, 40 children with ADHD were diagnosed based on Conners test. For data collection, Conners test (parent from) and children anger, scale were used, which were completed by the students and their parents (study sample) both before and after the treatment. The subjects were randomly assigned in parent training and control groups (20 subjects in each group). The experimental group received the instruction in 8 sessions. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. Results showed that parent management training had a significant effect on the improvement of behavioral problems of children with ADHD (P<.05). Hence, parent management training is one of the most efficient therapeutic methods and it is effective in the reduction of impulsivity, inattention, anxiety, physical aggression inchildren with attention- deficit / hyperactivity disorder
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parent management training, Behavioral problem, ADHD
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی |
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
اعظم شاهعلی |
عباس ابوالقاسمی |
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4046_674.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246462.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات