این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۱۵۳-۱۶۹
عنوان فارسی
مقایسه مولفههای شناختی اضطراب بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواسی جبری و افراد عادی
چکیده فارسی مقاله
عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب شناختی، جهت گیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی در اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواسی جبری نقش بسزایی ایفا میکنند و به ایجاد، تداوم و تشدید علائم این اختلال منجر میشوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه این مؤلفههای شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، وسواسی جبری و افراد عادی بود. در این راستا، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری و 30 نفر از افراد عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس پرسشنامههای عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی و پرسشنامه جهتگیری منفی به مشکل و پرسشنامه چرا نگرانی اجرا شد. یافتهها نشان داد بین سه گروه، حداقل در یکی از متغیرهای شناختی تفاوت معنادار وجود دارد. تلویحات عملی و نظری نتایج مورد بحث واقع شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of Cognitive Variables among Patients with Generalized Anxiety Disorder, Obsessive-Compulsive Disorder and Control Group
چکیده انگلیسی مقاله
Intolerance of uncertainty, cognitive avoidance, negative problem orientation and positive beliefs about worry play an important role in Generalized. Anxiety disorder (GAD) and obsessive-compulsive Disorder (OCD) and lead to the development, maintenance, andintensity of GAD and OCD symptoms. Therefore, the present study aimed to compare of these cognitive variables among patients with GAD, OCD, and normal people. Accordingly, using convenience sampling, subjects with GAD, OCD and control group were selected (30 people in each group). They were assessed by intolerance of uncertainty questionnaire, cognitive avoidance questionnaire, negative problem orientation as well as why worry II were adaministered. Findings indicated that there was a significant difference between the study groups, at least in one of cognitive variables. The practical and theoretical implications of the research have been discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید محمودعلیلو | mahmood aliloo
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4035_673.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246474.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات