این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۶

عنوان فارسی فراتحلیل پیامدهای شناختی – تحصیلی دوزبانگی
چکیده فارسی مقاله دوزبانگی موضوعی آشنا و فراگیر در جوامع امروزی به­ویژه در کشور ایران است که برطبق نتایج پژوهش­ها از لحاظ تعلیم و تربیت آثار خاص خود را دارد. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر ترکیبی پیامدهای شناختی- تحصیلی دوزبانگی براساس پژوهش­های داخل کشور به­وسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط با پیامدهای شناختی - تحصیلی دوزبانگی در داخل کشور مربوط می­شود که پس از لحاظ ملاک­های ورود و خروج در نهایت نتایج کمّی 21 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازه­های اثر اختلاف فراگیران دوزبانه نسبت به تک­زبانه حاصل از این تحقیقات نشان دادند که به­صورت کلی دوزبانه­ها نسبت به تک­زبانه­ها از لحاظ شناختی ضعیف­تر هستند (27/0-=ES). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازه­های اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد. با این وجود با تحلیل­های دقیق­تر مشخص شد که تفاوت­های معنادار بین دو گروه در شاخص­های تحصیلی است (36/0-=ES) و در شاخص­های پایه شناختی همچون هوش بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (10/0-=ES). همچنین تحلیل­های تکمیلی نشان دادند که از بین بازده­های مرتبط با پیشرفت تحصیلی بزرگ­ترین اندازه اثر اختلاف بین دو گروه دوزبانه و تک­زبانه در دروسی همچون نوشتن و خواندن است تا در دروسی مانند ریاضی و علوم. دیگر یافته این بخش از تحلیل­ها نشان داد که زبان دوزبانه­ها می­تواند بر شاخص­های اندازه اثر تفاوت دوزبانه­ها از تک­زبانه­ها تأثیر گذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوزبانگی، دوزبانه، فراتحلیل، زبان،

عنوان انگلیسی Meta-analysis of Bilingualism Cognitive-Academic Outcomes
چکیده انگلیسی مقاله Bilingualism is a familiar and widespread issue in current societies, particularly in Iran that has its own special educational effects according to study results. The purpose of this study was to determine the combined effect size of bilingualism cognitive-academic outcomes based on studies conducted in Iran through a meta-analytic procedure.In this study, the statistical population is concerned the available studies related to bilingualism cognitive-academic outcomes. Finally, considering inclusion and exclusion criteria, quantitative results of 21 studies were analyzed. The combination of difference effect sizes between bilingual and monolingual learners showed that overall, compared with monolingual learners, bilingual ones were weaker in terms of cognitive (ES=-.27).This difference was observed in more than two-thirds of the primary study effect sizes. However, more detailed analysis revealed that there were significant differences between the two groups in academic indicators (ES =-.36)and about basic cognitive indicators such as intelligence, no significant differences were observed between the two groups (ES=-.10). Also, additional analysis showed that the greatest difference between the bilingual and monolingual subjects was in writing and reading than in math and science.Other findings revealed that type of language in bilingual learners could influence difference effect size indicators between monolingual and bilingual people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bilingualism, Bilingual, Meta-analysis, Language

نویسندگان مقاله جواد مصرآبادی |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

رجب ربوی |
دانشگاه فنی-حرفه ای

جواد حاتمی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

تورج هاشمی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3988_672.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246483.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات