این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۴۳-۱۶۹
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر تدریس با الگوی قیاسگری (TWA) و یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری ترجیحی بر بازدههای یادگیری و نگرش نسبت به علوم
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر تدریس با الگوی قیاسگری و یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری بر بازدههای یادگیری و نگرش نسبت به علوم بود. نمونه تحقیق متشکل از 107 دانشآموز چهار کلاس سوم راهنمایی شهر تبریز بوده که بهطور تصادفی خوشهای از جامعه آماری انتخاب شده بودند. یکی از کلاسها بهعنوان گروه کنترل و کلاسهای دیگر به عنوان گروههای آزمایشی لحاظ شدند. گروه کنترل آموزش به شیوه سنتی را دریافت نمود و گروههای آزمایشی (1) تدریس با الگوی قیاسگری، (2) قیاسگری توضیحی متنی بهعنوان فوقبرنامه و (3) یادگیری مشارکتی را دریافت نمودند. دادهها بوسیله آزمون پیشرفت تحصیلی علوم، مقیاس نگرش نسبت به علوم و پرسشنامه سبکهای یادگیری ترجیحی گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد دانشآموزانی که با الگوی قیاسگری و یادگیری مشارکتی تدریس شدهاند در مقایسه با گروههای قیاسگری توضیحی متنی به عنوان فوقبرنامه و کنترل بازدههای یادگیری بهتری دارند. بین بازدههای گروه تدریس با الگوی قیاسگری و گروه یادگیری مشارکتی تفاوت معنیداری وجود نداشت. نکته قابل توجه اینکه، اثر سبکهای یادگیری تأثیر معنیداری بر بازدههای یادگیری دانشآموزان نداشت، همچنین تعامل آن با گروه تفاوت معنیداری بر بازدههای یادگیری دانشآموزان نشان نداد. نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در نگرش نسبت به علوم تفاوت معنیدار وجود ندارد. با توجه به این یافتهها، پیشنهاد میگردد از قیاسگریها بهعنوان الگوی آموزشی در تدریس و یادگیری کلاسهای علوم جهت پیشرفت تحصیلی بهتر دانشآموزان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effect of Teaching with Analogy and Cooperative Learning in Interaction with Learning Styles on Learning Outcomes and Attitude towards Science
چکیده انگلیسی مقاله
The propose of this study was to a compare the effect of teaching with analogy model and cooperative learning in interaction with learning styles based on learning outcomes and attitude toward science course. The sample of the study consisted of four classes, 10 student in 3rd grade schools, which were selected by a random cluster method. One of the classes was assigned to the control group, and the other three classes were assigned to the experimental ones. The control group received traditional instructional method and experimental groups received: (1) teaching with analogy model, (2) textual elaborated analogy as extracurricular, and (3) cooperative learning. Data were collected through science achievement test, attitude toward science scale, and preference learning style inventory. Results of multivariate analysis of variance showed that students thought with analogy and cooperative learning had better learning outcomes than textual elaborated analogy as extracurricular and control groups. There was not a significant deference between teaching with analogy group and cooperative learning one in terms of learning outcomes. It is important to mention that the learning styles hadnot a significant effect on learning outcomes. Also its interaction with groups did not show a significant deference on learning outcomes of the students. Results of analysis of covariance showed that there was not a significant deference between experimental and control groups on attitude toward science course. Based on the findings, it is recommended to use analogies as instructional model in science course teaching and learning classes for better academic improvement of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسکندر فتحی آذر | fathi azar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
شهرام واحدی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
وحیده عبدالهی عدلی انصار | abdollahi adli ansar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3972_675.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246495.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات