این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروه ADHD مرکب ، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD
چکیده فارسی مقاله
در تحقیقات، تفاوت میان زیرگروههای ADHD مطرح است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروههای ADHD مرکب، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه 6 نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی 7-10 ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و بهرهگیری از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون هوش ریون کودکان (دامنه هوشی 90-119) نمونهها انتخاب و در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی (2 نفر گروه ترکیبی، 2 نفر عمدتاً بیتوجه، 2 نفر ADHD همراه با ODD) انجام شد. یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودارها و نیز براساس شاخصهای آمار توصیفی، آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش علایم ADHD نوع ترکیبی و ADHD عمدتاً بیتوجه میشود. آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش معنیدار علایم زیرگروه ADHD/ODD نمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Response Inhibition Training in the Reduction of Symptoms of ADHD Combine and Predominantly Inattentive and ADHD Comorbid with ODD
چکیده انگلیسی مقاله
Differences between the subtypes of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) continue to have a place in the research .The present study aimed to study the effectiveness of response inhibition training on the reduction of symptoms of ADHD combined, ADHD-predominantly inattentive and ADHD comorbid with ODD in a sample of 6 children aged 7-10 years old. using clinical interviews, Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) and Raven's Intelligence Test for children, 4 students with ADHD were selected as sample and In a single case study of multiple baseline, treatment process on subjects (2 ADHD combined, 2 ADHD predominantly inattentive,2ADHD/ODD) was performed. The result of the data analysis based on descriptive statistic`s and visual analysis indices revealed that response inhibition training reduces symptoms of ADHD combined and ADHD predominantly inattentive. Training of response inhibition did not significantly decrease symptoms of subtype ADHD / ODD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
پریا فاروقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4298_722.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246505.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات