این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۲۳-۱۴۷
عنوان فارسی
مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگیهای رفتاری در شرایط انجام تکالیف حافظه-کاری در دو زیرگروه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه از طریق پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERPs)
چکیده فارسی مقاله
هدف:هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگیهای رفتاریدر شرایط انجام تکالیف حافظهکاری در دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (ADD و ADHD) از طریق پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP) میباشد. روش: در این پژوهش آزمودنیها 8 الی 12 ساله (12 نفر ADD و 13 نفر ADHD) که بر اساس چک لیست مصاحبه بالینی (DSM- IV- TR) و نتایج مقیاس درجهبندی SNAP-IV اجرای والدین انتخاب شده بودند، از نظر سن، جنس، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسانسازی شدند. پس از آن، حین انجام تکلیف حافظهکاری،ERPهای آنها ثبت شد. روشهای آماری T مستقل و Uمن ویتنی برای تحلیل دادههای رفتاری و روش آماری تحلیل واریانس با دادههای تکراری برای دادههای ERP استفاده شد. یافتهها: هیچ تفاوت معناداری از نظر مولفههای رفتاری در دو زیرگروه از اختلال بیشفعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد و همچنین هیچ تفاوت معناداری در مولفههای ERP دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در دو زیرگروه، ترکیبی (ADHD) و غلبه با کمبود توجه (ADD) تفاوتی از نظر کنشهای شناختی (حافظهکاری) ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Working Memory in ADHD Subtypes: Event-Related Potentials (ERPs) Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to investigate working memory function in ADHD and ADD children. Methods: In this study, 25 subjects (ADD=12 / ADHD=13) were selected by SNAP4 Scales. ERPs were measured while subjects answered visual working memory task. T test and Umanvitni was used for analyzing the behavioral data and Repeated Measurement of Variance (RANOVA) was used to analyze the ERPs data. Results: We didn’t find any significant differences between ADD and ADHD subjects in behavioral data (comisson, omission and reaction time) and P300 component. Conclusion: The finding confirms previous researches that suggested, there weren’t any differences between ADD and ADHD children in cognitive processing. It seem working memory in ADD children performs as same as ADHD children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Working memory, ADD, ADHD, ERP
نویسندگان مقاله
سهیلا عیسایی |
محمدعلی نظری | mohammad ali
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
رضا رستمی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
صفورا بابایی |
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253_720.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246529.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات