این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۲۳-۱۴۷

عنوان فارسی مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی‌های رفتاری در شرایط انجام تکالیف حافظه-کاری در دو زیرگروه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه از طریق پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERPs)
چکیده فارسی مقاله هدف:هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی­های رفتاریدر شرایط انجام تکالیف حافظه­کاری در دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (ADD و ADHD) از طریق پتانسیل­های وابسته به رویداد (ERP) می­باشد. روش: در این پژوهش آزمودنی­ها 8 الی 12 ساله (12 نفر ADD و 13 نفر ADHD) که بر اساس چک لیست مصاحبه بالینی (DSM- IV- TR) و نتایج مقیاس درجه­بندی SNAP-IV اجرای والدین انتخاب شده بودند، از نظر سن، جنس، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسان­سازی شدند. پس از آن، حین انجام تکلیف حافظه­کاری،ERP­های آنها ثبت شد. روش­های آماری T مستقل و Uمن ویتنی برای تحلیل داده­های رفتاری و روش­ آماری تحلیل واریانس با داده­های تکراری برای داده­های ERP استفاده شد. یافته­ها: هیچ تفاوت معناداری از نظر مولفه­های رفتاری در دو زیرگروه از اختلال بیش­فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد و همچنین هیچ تفاوت معناداری در مولفه­های ERP دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در دو زیرگروه، ترکیبی (ADHD) و غلبه با کمبود توجه (ADD) تفاوتی از نظر کنش­های شناختی (حافظه­کاری) ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Working Memory in ADHD Subtypes: Event-Related Potentials (ERPs) Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to investigate working memory function in ADHD and ADD children. Methods: In this study, 25 subjects (ADD=12 / ADHD=13) were selected by SNAP4 Scales. ERPs were measured while subjects answered visual working memory task. T test and Umanvitni was used for analyzing the behavioral data and Repeated Measurement of Variance (RANOVA) was used to analyze the ERPs data. Results: We didn’t find any significant differences between ADD and ADHD subjects in behavioral data (comisson, omission and reaction time) and P300 component. Conclusion: The finding confirms previous researches that suggested, there weren’t any differences between ADD and ADHD children in cognitive processing. It seem working memory in ADD children performs as same as ADHD children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Working memory, ADD, ADHD, ERP

نویسندگان مقاله سهیلا عیسایی |


محمدعلی نظری | mohammad ali
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رضا رستمی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

صفورا بابایی |



نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253_720.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246529.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات