این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۲۰۵-۲۲۴
عنوان فارسی
مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسهای بود. از دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوبتر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانشآموزان بیشتر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparison of Social Competence and Academic Self Efficacy of Special Needs Students in Three Methods of Integrational, Exceptional and Normal Education
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aimed at the comparison of social competence and academic self efficacy of special needs students in three current methods in country. This education is doing in methods of integrational, exceptional and normal. The method of study was causal-comparative. For this reason samples were selected from 3 groups of integrational education، exceptional education (67 subjects in each group) and normal education students (30 subjects in this group) and inventoris of social competence (SCRQ) and Academic self efficacy was administrated to 3 groups. The results were analyzed using one way and multivariate analysis of variance and indicated that exceptional education method more effective than two other methods. Therefore، the purposes of integrational method haven’t done.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
تورج هاشمی نصرت آباد | hashemi nosratabad
tourajhashemi@yahoo.com
ناصر بیرامی |
آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4257_720.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246533.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات