این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۱۶۳-۱۸۰
عنوان فارسی
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت-نفس کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبهآزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بودهاند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانوادهها، 24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پسآزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنیدار سطح عزتنفس کودکان ADHD میشود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنیدار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive Behavior-based Play Therapy on Anxiety and Self-steem of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Children
چکیده انگلیسی مقاله
The study was carried out to investigate the Effectiveness of based on cognitive behavior-based play therapy on anxiety and self-esteem in children with ADHD. In a semi_experimental design, children admitted to psychiatry center which received psychiatric diagnosis and suffered from compound type ADHD, were interviewed, child symptom inventory (CSI_4) was used too, families and additionally. 24 children were selected and assigned to experimental (12 subjects) and control group (12 subjects). Both experimental and control groups were included 6 boys and 6 girls with the age range 7 to 12. Before, implementing play therapy of approach, coper smith's self-esteem and spence's anxiety tests were administrated as pre_test. Then post_ test was done. Data were analyzed using analysis of covariance. Findings revealed that play therapy, caused significant increase in the self-esteem of children with ADHD, but this therapeutic approach did not lead to significant reduction in anxiety symptom in children with ADHD. It can be noted that play therapy based on cognitive_ behavior approach an effective method to increase the self-esteem in children with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راحله حسنی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
بهرام میرزاییان |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
علیرضا خلیلیان |
استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4279_719.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246541.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات