این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۹، شماره ۶۵، صفحات ۷۲-۸۴
عنوان فارسی
بررسی میزان آشنایی کتابداران پزشکی با راهکارهای مقابله با سرقت ادبی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با ظهور فناوریهای اطلاعاتی، پدیده سرقت ادبی آگاهانه یا ناآگاهانه رو به افزایش است و این امر موجب خدشهدارشدن جامعه علمی میگردد، در این میان کتابداران میتوانند نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه علمی داشته باشند. این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش کتابداران در ارتباط با سرقت ادبی و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور پرداخته است. روش کار: در این پژوهش روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی بود. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور(110نفر) بود، روش نمونه گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری دادهها به شیوه ارسال الکترونیک و پستی بود. یافته ها: بیش از4/40 درصد از 91 پاسخگو گزارش دادند که به دانشجویان و اساتید در نحوه استناددهی کمک نمودهاند. آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین کتابدارانی که به دانشجویان در خصوص سبک استناد و چگونگی استناد به منابع راهنمایی میکنند و سطح تحصیلات آنها رابطهای وجود دارد(02/0= (p-value در حدود30 درصد از کتابداران در تهیه بروشور آموزشی و تکالیف درسی با اساتید همکاری داشته اند. نتیجه گیری : دراین پژوهش مشخص شد که کتابداران به خاطر آگاهی بسیار کم از نقش خود در این رابطه، در بیشتر حوزههای مورد بررسی فعالیت کمی داشتهاند. در واقع کتابداران با موارد سواد اطلاعاتی بیگانه هستند. لذا، با بالا بردن سظح تحصیلات کتابداران و برگزاری کارگاههای آموزشی میتوان آنها را با نقشهای جدید خود آشنا ساخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتابدار پزشکی، سرقت ادبی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Medical Librarians’ Familiarity Level with the Ways of Dealing with Plagiarism
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to Survey role of librarians working in central libraries of medical universities type 1 in relation to plagiarism and deal with that was conducted. Methods: This method is analytical survey study and this study is applied. The questionnaire was standardized America Library Association. The population consisted of employees of Medical Universities librarians type 1 are (110) people, sampling was census. The sampling method was census. Validity and content validity and reliability of the method using test-retest correlation coefficient of 78/0 was confirmed by the data collection practices and postal mail was sent. SPSS software to analyze the data descriptive statistics (mean,...) and inferential statistics (chi-square Chi-square) were performed. Results: 91 percent of respondents reported more than 4/40 that of students and teachers in how to cite contributed. Chi-square test showed that librarians to students about the style of citation and how to refer to sources of advice and level of education of relationship there (p-value = 0/02 in 30% of librarians in preparing brochures and training assignments with teachers have been working. Conclusion: In this study, given that librarians have little activity in most areas studied and of its role in this regard had very low awareness to the conclusion that our librarians are information literate, are alien to raise the level of education of librarians and workshops so they can be with introduced his new role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical Librarian, Plagiarism
نویسندگان مقاله
مریم غفوری | m ghafouri
health information technology research center, isfahan university of medical sciences; school of educational sciences, isfahan university, isfahan, iran
mghafouri8@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سازمان های دیگر
: مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت
فریبا رخش | f rakhsh
health information technology research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
rakhsh54@mng.mui.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سازمان های دیگر
: مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت
سپیده ره افروز | s rahafrooz
, school of educational sciences, isfahan university, isfahan, iran
mgh067@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1781-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات