این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۶۱-۸۰
عنوان فارسی
بررسی نقش سازه شخصیتی سخترویی در تعدیل آثارسوء استرس بر عملکرد حافظه
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق، تعیین اثرات عامل استرسزا بر عملکرد حافظه با توجه به اثرات تعدیلی سازه شخصیتی سخترویی بوده است. طرح از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و گروه کنترل بوده است. نمونههای پژوهش شامل60 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که از طریق غربالگری با مقیاس زمینهیابی دیدگاههای شخصی انتخاب شدند؛ به طوری که 30 نفر حائز سخترویی بالا و 30 نفر دیگر نیز حائز سخترویی پایین بودند؛ هرکدام از این گروهها به دو دسته آزمایشی و کنترل تقسیم شدند؛ بهطوری که با اعمال متغیر مستقل (استرس) و تعدیلکننده (سخترویی) در نهایت 4 گروه ایجاد شد: آزمایشی با سخترویی بالا، آزمایشی با سخترویی پایین، کنترل با سخترویی بالا و کنترل با سخترویی پایین که این چهار گروه از لحاظ نمره کلی و نمرات مربوط به 7 خردهمقیاس آزمون حافظه وکسلر با هم مقایسه شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل آمارهها نشان داد که بین دو گروه آزمایشی با سخترویی بالا و آزمایشی با سخترویی پایین به لحاظ نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی بالا از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی پایین نیز از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد اما در خردهمقیاسهای تکرار ارقام و جهتیابی نمره هر چهارگروه مورد بررسی تفاوت معناداری با هم دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فشار روانی، سخترویی و عملکرد حافظه،
عنوان انگلیسی
The Role of Hardiness in Mediating the Mal Effects of Stress on Memory Function
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effects of stress on memory function according to the mediatory effects of personality construct, hardiness. The design was Quasi-experimental with post-test and control groups. The study sample included 60 male and female undergraduate students from Tabriz University which were selected through field-scale screening for the Personal Views Survey 30 persons obtained high hardiness and 30 persons remained get low. Each of these two groups were divided into two types: Experimental and Control; so that four groups were created: Experimental with high hardiness, Experiment with low hardiness, Control with high hardiness & Control with low hardiness. The four groups were compared in terms of overall score and sub-scales scores of Wechsler Memory Scale. Hypotheses and research questions were tested through one-way analysis of variance, multivariate and post-hoc tests. Analysis showed that in the main hypothesis, there is no significant difference between experimental with high hardiness and experimental with low hardiness in terms of total memory score. Neither is significant difference between experimental and control groups with high hardiness, nor any significant difference between experimental & control groups with low hardiness in terms of total memory score. But all groups of study were significantly different in case of two sub-scales scores: digit repeating and orientation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
stress, Hardiness, Memory function
نویسندگان مقاله
زهرا سریع القدم |
دانشگاه پیام نور بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور بوشهر (Payame noor university of bushehr)
عباس بخشی پور رودسری | bakhshipour roudsari
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی نصرت آباد | hashemi nosratabad
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
هادی زاهدنژاد |
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4120_717.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246557.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات