این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
زمین شناسی مهندسی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارتباط لیتولوژی و ساختارهای تکتونیکی با انواع ناپایداریهای شیبهای سنگی در مسیر آزادراه قزوین - رشت
چکیده فارسی مقاله
آزادراه قزوین- رشت یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور در شمال ایران است. مسیر آزادراه از سازندهای مختلف با ویژگیهای زمین شناسی متفاوت عبور میکند. شیب زیاد دامنهها و وجود چندین دسته درزه و گسل باعث شده تا در امتداد مسیر مذکور لغزشهای متعددی به وقوع پیوسته و یا در حال وقوع باشند. در این پژوهش، تحقیق جامع درباره پراکندگی زمین لغزشها و انواع آنها در مسیر آزادراه انجام شده است. بدینصورت که ضمن شناسایی زمین لغزشهای رخ داده در منطقه، موقعیت آنها در نقشه زمین شناسی ثبت و ارتباط آنها با سازندهای زمینشناسی و ساختارهای تکتونیکی مطالعه گردیده است. مناطق و واحدهای سنگی مستعد به وقوع زمینلغزش با در نظر گرفتن تراکم سطحی زمینلغزشها و درصد فراوانی آنها در هر واحد زمینشناسی با بهرهگیری از نرم افزار ARC GIS 10.2 بهترتیب اهمیت مشخص شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم ناهمگنی قابل توجه لیتولوژی، ویژگی های زمین شناسی مهندسی و ساختارهای تکتونیکی، شباهتی بین انواع لغزشها و پراکندگی آنهاوجود دارد.در طول این مسیرچهار نوع لغزش شناسایی شده اند، که عبارتند از 1- گسیختگیهای صفحهای، گوهای، واژگونی و سقوط،در سنگهای مقاوم و نسبتاً مقاوم آندزیت، تراکی آندزیت و بازالتهای متعلق به سازند کرج، آهکهای اوربیتولیندار کرتاسه و کنگلومرای فجن. در سنگهای ذکر شده چندین دسته درزه موجود بوده که سطوح درزهها دارای هوازدگی متوسط تا شدید می باشند. بازشدگی آنها بین1-5/0 میلیمتر است. مقاومت برشی درزهها نیز متوسط است که با توجه به جهت غالب درزهها نسبت به رویه شیروانی نوع گسیختگیها تغییر کرده است. 2- ریزش و پوشش سنگریزهای در کلاهک سیلیسی و زمینلغزش چرخشی در زون آرژیلیتی- سریسیتی واحد سنگ شناسی A، 3- ریزش سنگ در سنگهای متشکل از توف کربناتی و آندزیتی در واحد سنگ شناسی EV2 متعلق به سازند کرج. بالا بودن سطح آب زیرزمینی در کیلومتر 750+80 مسیر آزادراه باعث کاهش مقاومت اشباع بهدلیل محتوی بالای اکسید آهن ازقبیل گوتیت در سیمان توف های آندزیتی شده است و در نهایت 4- جریان واریزهای و زمینلغزش چرخشی در خاک های برجای سازند شمشک ب هدلیل بافت لپیدوبلاستیک اسلیتها و استعداد فرسایشپذیری بالای آنها با توجه به آب و هوای مسیر در حد فاصل منجیل- رودبار.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین قبادی |
بوعلی سینا
مهناز فیروزی |
بوعلی سینا
نشانی اینترنتی
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1604-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
زمین شناسی مهندسی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله استخراج شده از پایان نامه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات