این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۷۷-۹۶
عنوان فارسی
نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان ناگلیسی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانشآموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشتههای نظری دبیرستانهای دولتی شهر پیشوا به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهتگیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهتگیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیشبینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Motivational Strategies, Cognitive Learning Strategies and Learning of Peers in Predicting English Language Achievement
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed to examine the role of the motivational strategies (achievement goals, self-efficacy, and test anxiety), cognitive learning strategies (rehearsal, elaboration, and organization), and learning of peers in the English achievement. 160 students (102 girls and 58 boys) at third grade of high school at Pishva district were selected with a stratified random sampling method. All of pintrich’s them completed the motivational strategies and learning questionnaires and the adapted version of Elliot and Mc Gregor’s achievement goals questionnaires. The findings showed a positive relationship between self-efficacy, rehearsal, and mastery approach goal orientation with language achievement and a negative relationship between test anxieties, learning of peers, performance avoidance goal with language achievement, significantly. Self-efficacy, learning of peers and mastery approach goal orientation predicted 37 percent of variance of language achievement and self-efficacy had the most contribution in prediction of language achievement. One unexpected finding was the negative role of learning of peers in language achievement. Some findings of present research was consistent with previous researches. The role of self-efficacy in English language achievement in comparison to the other variables was noticeable. The theoretical implications of findings were discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال عاشوری |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سیاوش طالع پسند |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
ایمان ا بیگدلی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4140_714.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246580.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات