این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۷۷-۹۶

عنوان فارسی نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی زبان ناگلیسی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدف­های پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسط­دهی و سازمان­دهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانش­آموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشته­های نظری دبیرستان­های دولتی شهر پیشوا به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدف­های پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافته­ها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهت­گیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهت­گیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیش­بینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافته­های پژوهش حاضر با پژوهش­های قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافته­ها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Motivational Strategies, Cognitive Learning Strategies and Learning of Peers in Predicting English Language Achievement
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to examine the role of the motivational strategies (achievement goals, self-efficacy, and test anxiety), cognitive learning strategies (rehearsal, elaboration, and organization), and learning of peers in the English achievement. 160 students (102 girls and 58 boys) at third grade of high school at Pishva district were selected with a stratified random sampling method. All of pintrich’s them completed the motivational strategies and learning questionnaires and the adapted version of Elliot and Mc Gregor’s achievement goals questionnaires. The findings showed a positive relationship between self-efficacy, rehearsal, and mastery approach goal orientation with language achievement and a negative relationship between test anxieties, learning of peers, performance avoidance goal with language achievement, significantly. Self-efficacy, learning of peers and mastery approach goal orientation predicted 37 percent of variance of language achievement and self-efficacy had the most contribution in prediction of language achievement. One unexpected finding was the negative role of learning of peers in language achievement. Some findings of present research was consistent with previous researches. The role of self-efficacy in English language achievement in comparison to the other variables was noticeable. The theoretical implications of findings were discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال عاشوری |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

ایمان ا بیگدلی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4140_714.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246580.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات