این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۹۷-۱۱۶

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی روش‌های آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس مهارت‌های اجتماعی ـ اقتصادی دانش‌آ‌موزان کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روش­های آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارت­های اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانش­آموزان کم­توان ذهنی پایه سوم مقطع پیش­حرفه­ای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارت­های اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازه­گیری شد. سپس آزمودنی­ها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پس­آزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانش­آموزان از طریق آزمون­های معلم ساخته (آزمون­های پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمره­های پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P<) است. با توجـه به آثار مثبت روش آموزشـی نقشه مـفهومی بر یادگیری مـعنادار می­توان از این روش در آموزش افراد کم­توان ذهنی که نیازمند یادگیری عمیق دانش می­باشند استفاده نمود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison and the Effectiveness of Conceptual Map Teaching and Lecturing Methods on the Achievement of Socio- Economic Skills Course in 3rd Grade Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare and determine the effectiveness of conceptual map teaching and lecturing methods on the achievement of socio-economic skill courses in students with intellectual disability. 30 subjects selected randomly from 3rd grade intellectual disabled students in Tabriz and academic achievement in socio-economic skill courses of them were assessed by teacher-made test. Then subjects wereassigned in two groups equally. Experimental group participated into 8 sessions and were trained by conceptual map teaching method and control group by lecturing method. Posttest administrated on all subjects after treatment sessions. To measure memorization of experimental group, one month later they assessed by teacher- made and performance tests. The data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the effect of conceptual map teaching method on academic achievement and memorization is significant (p< 0.01) in comparison to lecturing method. Regarding to positive effects of conceptual map teaching method on meaningful learning, it can be used for training individuals with intellectual disability who require a deep learning to understand the content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علیپور |


معصومه پورمحمدرضای تجریشی |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اوین.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عباس داورمنش |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4141_714.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246581.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات