این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۷۵-۲۰۲

عنوان فارسی بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارت‌های اجتماعی دختران کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارت­ها و رشد اجتماعی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمی­گرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=­N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20­n=) و گواه گمارده (20­n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفه­های مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامه­ای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارت­های اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیش­آزمون و پس­آزمون شدند. جهت تحلیل داده­ها آزمون t گروه­های وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پس­آزمون گروه­های آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارت­ها و رشد اجتماعی شده است (01/0­P<). یافته­های مربوط به آزمون تـحلیل کوواریانس نـیز حاکی از وجود تـفاوت مـعنی­دار نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون دو گروه برای متغیر مهارت­های اجتماعی (68/0= مجذور اتا، 56/70=F) و متغیر رشد اجتماعی (41/0= مجذور اتا، 32/46=F) بود. مقایسه ضرایب اتا و مقادیر F دو متغیر رشد و مهارت­های اجتماعی نشان داد آموزش­ها روی مهارت­های اجتماعی مؤثرتر واقع شده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Effectiveness of Felner Social Competence Model Instructional Programs on Intellectual Disabled Girls Social Skill and Social Growth
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to examine the effectiveness of social skill training on the social growth of girls between 10 to 15 years old with intellectual disability on the base of Felner Social Competence Model. To fulfill this goal, the pre test, post test and control group was used. The research population includes all intellectual disabled girls between 10-15 years old studying in exceptional schools (N=91) of Urmia in the educational year of 2008-2009. The sample size was 40 students which divided into experimental (n=20) and control groups (n=20) randomly. Both groups were paired in accordance with intelligence quotient and age. An educational plan based on the elements of Felner model was designed and performed in 30 sessions. Both groups were pre tested and post tested by social skill test and Vineland Social Maturity Scale. In order to analyze the data, the dependent t-Test and analysis Covariance were used. The results revealed that training based on Felner Social Competence model improved social skills and development (p< 0.01). The results obtained from covariance indicated a significant difference between the scores before and after tests in both groups for social skill variable (0.68 - Eta, F-70.56) and social development variable (Eta -0.41, F-46.32). The comparison of Eta coefficients and F for social growth and skill variables revealed that training has been more effective on social skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه میکاییلی منیع | michaeli manee
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

علی عیسی زادگان |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

ملیحه نقوی هرزند | naghavi هرزند



نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145_714.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات