این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۷۵-۲۰۲
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارتهای اجتماعی دختران کمتوان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارتها و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمیگرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20n=) و گواه گمارده (20n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفههای مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامهای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارتهای اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیشآزمون و پسآزمون شدند. جهت تحلیل دادهها آزمون t گروههای وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پسآزمون گروههای آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارتها و رشد اجتماعی شده است (01/0P<). یافتههای مربوط به آزمون تـحلیل کوواریانس نـیز حاکی از وجود تـفاوت مـعنیدار نمرههای پیشآزمون و پسآزمون دو گروه برای متغیر مهارتهای اجتماعی (68/0= مجذور اتا، 56/70=F) و متغیر رشد اجتماعی (41/0= مجذور اتا، 32/46=F) بود. مقایسه ضرایب اتا و مقادیر F دو متغیر رشد و مهارتهای اجتماعی نشان داد آموزشها روی مهارتهای اجتماعی مؤثرتر واقع شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Effectiveness of Felner Social Competence Model Instructional Programs on Intellectual Disabled Girls Social Skill and Social Growth
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to examine the effectiveness of social skill training on the social growth of girls between 10 to 15 years old with intellectual disability on the base of Felner Social Competence Model. To fulfill this goal, the pre test, post test and control group was used. The research population includes all intellectual disabled girls between 10-15 years old studying in exceptional schools (N=91) of Urmia in the educational year of 2008-2009. The sample size was 40 students which divided into experimental (n=20) and control groups (n=20) randomly. Both groups were paired in accordance with intelligence quotient and age. An educational plan based on the elements of Felner model was designed and performed in 30 sessions. Both groups were pre tested and post tested by social skill test and Vineland Social Maturity Scale. In order to analyze the data, the dependent t-Test and analysis Covariance were used. The results revealed that training based on Felner Social Competence model improved social skills and development (p< 0.01). The results obtained from covariance indicated a significant difference between the scores before and after tests in both groups for social skill variable (0.68 - Eta, F-70.56) and social development variable (Eta -0.41, F-46.32). The comparison of Eta coefficients and F for social growth and skill variables revealed that training has been more effective on social skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | michaeli manee
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
علی عیسی زادگان |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
ملیحه نقوی هرزند | naghavi هرزند
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145_714.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات