این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷۵-۹۴

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی شناخت‌درمانی، حساسیت‌زدایی تدریجی و آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا اثربخشی روش­های شناخت­درمانی، حساسیت­زدایی تدریجی و آموزش شیوه­های صحیح مطالعه را در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر سقز مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور 160 نفر به شیوه­ی تصادفی از آموزش و پرورش شهرستان سقز انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مصاحبه بالینی 43 نفر مضطرب شدید شناخته شدند. سپس40 نفر از این تعداد به شیوه­ی تصادفی در گروه­های آزمایشی (سه گروه) و کنترل (یک گروه) قرار گرفـتند. گروه اول شناخت درمانی، گروه دوم حساسیت­زدایی تدریـجی و گروه سوم آموزش شیوه­های صحیح مطالعه را به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته تجربه کردند و گروه چهارم، گروه کنترل را تشکیل داد. سپس آزمون اضطراب امتحان برای چهار گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه بر تفاضل نمرات پیش و پس­آزمون و تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروه­های آزمایشی و کنترل در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی­داری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروه­های شناخت­درمانی و آموزش شیوه­های صحیح مطالعه در مقایسه با گروه حساسیت­زدائی تدریجی کاهش بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در پس­آزمون عملکرد تحصیلی، تفاوت معنی­داری را بین گروه­های آزمایشی و گروه کنترل نشان داد. بنابراین مـی­توان نتیجه گـرفت که شناخت­درمانـی، حساسیت­زدایی تدریجی و آموزش شیوه­های صحیح مطالعه روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر به حساب می­آیند و به نظر می­رسد که شناخت درمانی و آموزش شیوه­های صحیح مطالعه تأثیر بارزتری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Efficacy of Cognitive Therapy, Systematic Desensitization and Study Skill's Training on Decreasing Test Anxiety and Improving Academic Achievement of High School Female Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the efficacy of cognitive therapy, systematic desensitization and study skill training on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of Saggez high school female students for this respect, 160 grade 3 subjects, were randomly selected from Saggez high schools. First, the Spielberger test anxiety scale was administered to subjects. Result the questionnaires relating to test anxiety and interview showed that 43 subjects had highly test anxiety. Then, 40 students were assigned to experimental and control groups (3 experimental & 1 Control group). Experimental groups then participated in cognitive therapy (group1), systematic desensitization (group2), and study skill trainnigin (group3), for 10 sessions of 1/30 hours. Finally the Speliberger test anxiety scale was administrated to 4 groups again. One-way analysis of variance on the difference between pre-and post-test scores and analysis of covariance showed there was significant differences among the control vs, experimental groups as for as the level of anxiety was decreased. Furthere analysis through the Tuekey test showed that the level of anxiety significantly decreased in cognitive therapy and study skill training groups compared to the Systematic desensitization group. Further more, one way ANOVA results indicated significant differences between experimental and control groups as for as academic achievement was involved. Cognitive therapy, systematic desensitization and study skill training are effective therapy on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of high school female students and this effect is more obvious for Cognitive therapy and study skill training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروزه سپهریان |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4150_713.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات