این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۱۸۳-۲۰۰
عنوان فارسی
مقایسهی عوامل شخصیتی در بین دانشآموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ـ مقایسهای بوده که به مطالعه عوامل شخصیتی در میان دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان در دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر پرداخته است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر بوده است (75 دانشآموز پرخاشگر و 75 دانشآموز غیرپرخاشگر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و از طریق سرند کردن انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش، با اجرای پرسشنامههای پرخاشگری و آزمون شخصیتی نئو جمعآوری گردید. یافتههای مطالعه حاکی از آن بود که دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر از نظر عاملهای شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند، به این ترتیب که گروه پرخاشگر از نظر عاملهای N و E میانگین بالاتری نسبت به گروه غیرپرخاشگر و گروه غیرپرخاشگر از نظر عاملهای O، A و C میانگین بالاتری نسبت به گروه پرخاشگر دارند. نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه بوده و این یافتهها، میتوانند در زمینهی شناسایی و کشف عوامل مؤثر در رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، شناخت دانشآموزان با زمینهی پرخاشگری و پیشگیری از بروز یا تشدید این رفتارها کاربرد داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرخاشگری، عوامل شخصیتی،
عنوان انگلیسی
A Comparison of Personality Factors among the Aggressive and Nonaggressive Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this causal-comparative research was to compare the personality factors among the junior high school female students in two groups (aggressive and nonaggressive). A total of 75 aggressive students and 75 nonaggressive students were selected by cluster random sampling and screening methods. NEO-PI-R and General Aggression Questionnaires were administered for gathering dada. The results indicated that aggressive and nonaggressive students were significantly different in personality factors. The Aggressive group did have a higher mean in E and N factors than non- aggressive ones. The non-aggressive students were significantly higher than aggressive students in C, A and O factors. The findings were supported by few studies that have been conducted in the field. The findings have some implications in recognizing effective personality factors in relation to adolescents’ aggressive behavior, identifying at risk students and preventing aggressive behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
aggression, Personality Factors
نویسندگان مقاله
میرمحمود میرنسب |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
بصیره زندکریمی |
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4155_713.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات