این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۱۸۳-۲۰۰

عنوان فارسی مقایسه‌ی عوامل شخصیتی در بین دانش‌آموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ـ مقایسه­ای بوده که به مطالعه عوامل شخصیتی در میان دانش­آموزان دختر سال سوم دبیرستان در دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر پرداخته است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر بوده است (75 دانش­آموز پرخاشگر و 75 دانش­آموز غیرپرخاشگر) که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای و از طریق سرند کردن انتخاب شده­اند. داده­های این پژوهش، با اجرای پرسشنامه­های پرخاشگری و آزمون شخصیتی نئو جمع­آوری گردید. یافته­های مطالعه حاکی از آن بود که دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر از نظر عامل­های شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند، به این ترتیب که گروه پرخاشگر از نظر عامل­های N و E میانگین بالاتری نسبت به گروه غیرپرخاشگر و گروه غیرپرخاشگر از نظر عامل­های O، A و C میانگین بالاتری نسبت به گروه پرخاشگر دارند. نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهش­های صورت گرفته در این زمینه بوده و این یافته­ها، می­توانند در زمینه­ی شناسایی و کشف عوامل مؤثر در رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، شناخت دانش­آموزان با زمینه­ی پرخاشگری و پیشگیری از بروز یا تشدید این رفتارها کاربرد داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، عوامل شخصیتی،

عنوان انگلیسی A Comparison of Personality Factors among the Aggressive and Nonaggressive Female Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this causal-comparative research was to compare the personality factors among the junior high school female students in two groups (aggressive and nonaggressive). A total of 75 aggressive students and 75 nonaggressive students were selected by cluster random sampling and screening methods. NEO-PI-R and General Aggression Questionnaires were administered for gathering dada. The results indicated that aggressive and nonaggressive students were significantly different in personality factors. The Aggressive group did have a higher mean in E and N factors than non- aggressive ones. The non-aggressive students were significantly higher than aggressive students in C, A and O factors. The findings were supported by few studies that have been conducted in the field. The findings have some implications in recognizing effective personality factors in relation to adolescents’ aggressive behavior, identifying at risk students and preventing aggressive behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله aggression, Personality Factors

نویسندگان مقاله میرمحمود میرنسب |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

بصیره زندکریمی |



نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4155_713.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات