این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۹-۴۲
عنوان فارسی
تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش نیمرخهای انگیزشی دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. 370 دانشجو از دانشکدههای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهی انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف جامعهپسند، مقیاس نگرش کلاسی و پرسشنامهی راهبردهای یادگیری به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی، تـحلیل واریانس چـندمتغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش، چهار گروه از دانشجویان: (الف) دارای جهتگیری انگیزش درونی (ب) دارای جهتگیریهای درونی و درونفکنی شده (ج) جهتگیری انگیزشی چندگانه بالا (د) جهتگیری بیانگیزشی را شناسایی کرد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان خوشه «انگیزش چندگانه» از لحاظ شناختی، عاطفی و اجتماعی نسبت به سه گروه دیگر، عملکرد سازگارانهتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Types of Learning Motivation in University of Tabriz Students: Comparison of Cognitive, Emotional, and Social Performance of Students
چکیده انگلیسی مقاله
This study examined students’ profiles regarding motivation orientations and tested whether profile groups differed on cognitive, affective and social outputs. Study was performed on Tabriz university students. The sample consisted of 370 students, which were randomly selected. The instrumentals employed in the study were The Academic Motivation Scale, Prosocial Goals, Classroom Attitudes and Learning Strategies Questionnaires. Hierarchical cluster analysis method, MANOVA and post Hoc Tests were used to determine the optimal cluster structure of students. The results revealed that 4 profiles: (a) students with high level of autonomous motivation (b) students with high level of interojected regulation and internal motivation, (c) students with high levels of both autonomous and controlled motivations and (d) students with low levels of both controlled and autonomous motivation but high levels of amotivation. In addition, it was found that students in the high autonomous/high controlled group reported the highest degree of cognitive, affective and social outputs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
صمد مرادی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
حامد حسین پور |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4167_711.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246606.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات