این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۴۱-۶۳
عنوان فارسی
بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای مرتبط با معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان است. امروزه روانشناسان تربیتی معتقدند که دانشآموزان در طی آموزش رسمی (مدرسهای) نه تنها به کسب دانش و مهارتهای شناختی نایل میشوند، بلکه هیجانات خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را رشد میدهند. اما تحقیق بر روی هیجانات در بافتهای آموزشی به آرامی در حال ظهور است و به ویژه هیجانات خوشایند به وسیلهی محققان تعلیم و تربیتی نادیده گرفته شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پیشبینیکنندگی حمایت عاطفی و کیفیت تدریس معلم در هیجانات مثبت و منفی تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونهگیری خوشهایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت عاطفی معلم، مقیاس کیفیت تدریس معلم، پرسشنامه هیجانات پیشرفت- ریاضیات و پرسشنامهی تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. میانگین سنی گروه نمونه 25/15 و انحراف معیار 14/1 بود. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوهی همزمان بررسی شد. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که متغیر کیفیت تدریس معلم میتواند هیجانات مثبت ریاضی و تنظیم هیجانی را به صورت مثبت و معناداری پیشبینی نماید و متغیر حمایت عاطفی معلم، هیجانات منفی ریاضی را به صورت منفی و معنادار پیشبینی میکند. بر طبق نتایج این پژوهش معلم نقش مهمی در ایجاد هیجانات مثبت و منفی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان داراست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of the Role of Teacher in Mathematic Academic Emotions and Students Emotion Regulation"
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research is to survey the role of variables related to teacher in mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. Nowadays educational psychologists believe that students in formal education not only achieve the knowledge and cognitive skills, but also grow positive and negative emotions related to learning and achievement. But research on emotion in the educational field is appearing gradually. Also, positive emotions have been neglected by educational research. So this research has accumulated to survey predictive relationship of teacher’s affective support and quality of teaching in positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. For this purpose, 270 (127 female and 143 male) first grade high school students of Shiraz completed Teacher Affective Support Scale, Teacher Quality of Teaching Scale, Achievement Emotion Questionnaire-Mathematics and Emotion Regulation Questionnaire. The collected data were analyzed using the multiple regression analysis. Results showed that quality of teaching variable can predict positive mathematic academic emotions and students’ emotion regulation, significantly and positively. Teacher affective support variable can predict negative mathematic emotions significantly and negatively. According to the finding of this research teacher has important role in construction of positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده سادات حسینی | faride sadat
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمد خیر |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4176_710.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246615.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات