این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۱۲۵-۱۴۷
عنوان فارسی
رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش مطالعهی رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی بود. برای رسیدن به این مهم 358 نفر (171 مرد و187 زن) دانشجوی مقطع کارشناسی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش سخترویی از پرسشنامه دیدگاههای شخصی، رضایت از زندگی از مقیاس داینر و امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی به کار گرفته شد. یافتهها نشان دادنـد که مـیان متغیرهای سخترویی و امید و مـیان مؤلفههای تـعهد و کـنترل سخترویی با مؤلفههای امید (کارگزار و گذرگاه) رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، بین سخترویی و رضایت از زندگی و امید و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معنیدار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، مؤلفهی کارگزار امید به تنهایی 31 درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را تبیین میکند پس از آن متغیرهای تعهد و گذرگاه به ترتیب بیشترین سهم را داشتند. علاوه بر این رضایت از زندگی به تنهایی قویترین پیشبین در تبیین عملکرد تحصیلی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سخترویی، رضایت از زندگی، امید، عملکرد تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Relationship between Hardiness, Life Satisfaction, and Hope with Academic Performance in University Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the relationship between hardiness, life satisfaction and hope with academic performance. 358 (171 male and 187 female) students were selected randomly from Uromia University. TRhey competed three questionnaires including personal view survey, satisfaction with life scale and hope scale. To analyze the data pearson's correlation coefficient and multiple regression (step by step) were used. The results showed that there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment and control) and hope (agency and pathways). Also, there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment, control, challenge) and life satisfaction. Examining the relationship between hope (agency and pathways) and life satisfaction showed that there was a significant and positive correlation between them. To making clear life satisfaction through hardiness and hope, agency, commitment and pathways respectively have most contribution to predict the total score of life satisfaction, and to making clear academic performance through hardiness, life satisfaction and hope, life satisfaction have the most contribution to predict the total score of academic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا شیرمحمدی |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
فرزانه میکاییلی منیع | michaeli manee
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
حسین زارع |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4185_710.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246620.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات