این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۹، شماره ۶۴، صفحات ۷۳-۸۲

عنوان فارسی تأثیر کتاب­ درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کتاب­ درمانی روشی مکمل جهت پیشگیری، درمان و ارتقای رفتارهاست که با همکاری کتابداران وروانشناسان یا پزشکان اجرا می­شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکتاب­ درمانی گروهی بر عزت نفس دانشجویان دختر ساکن خوابگاه ‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 است. روش کار: نیمه تجربی مداخله ­ای- کاربردی است که به صورت طرح دو گروهی با پیش­ آزمون- پس ­آزمون انجام شد. جامعه پژوهش5160دانشجوی دختر ساکن خوابگاه بودند که 64 نفر از آنان به صورت تصادفی در دوگروه شاهد و آزمون قرار گرفتند (هر گروه 32 نفر). داده ­ها از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در دو نوبت گردآوری شد. برای گروه آزمون هشت جلسه کتاب­درمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد مداخله­ ای صورت نگرفت. بعد از دو ماه آموزش و یک ماه دوره آیش جهت تأثیرگذاری، هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل و t زوجی و من ویتنی) در نرم­افزار SPSS20 تحلیل شدند. یافته ­ها: کتاب­درمانی گروهی بر عزت نقس کلی و مقیاس­های عمومی، خانوادگی و تحصیلی آن در گروه آزمون تأثیر مثبتو معنی­داری داشت اما بر بعد اجتماعی عزت نفس تأثیری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آزمون و شاهد پس از مداخله معنادار بود. نتیجه‌گیری: کتاب­درمانی گروهی می­تواند باعث افزایش سطح عزت نفس دانشجویان دختر­ شود. با اجرای مفید آن می­توان به اهداف مختلف پیشگیری و ارتقای سلامت روان دست یافت. پیشنهاد می­شود این روش به دلیل سادگی، ارزانی و دسترس‌پذیری جهت بهبود سایر معضلات روانشناختی به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب­ درمانی گروهی، عزت نفس، دختران، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Effect of Group Bibliotherapy on the Self –Esteem of Girls Living in Dormitory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Bibliotherapy is a supplementary method for behavior treatment and promotion performed via cooperation of librarians with psychologists or physicians. The aim of the present study is to investigate the effect of group bibliotherapy on self-esteem of girl students living in dormitory at Isfahan University of Medical Sciences in 2012. Methods: This is an interventional semi-experimental and applied study. The statistical population of the study consisted of 5160 female students who resided in dormitories and the sample including 64 students were divided randomly between the control and the case groups (32 students each). Data were collected using Cooper Smith Self-esteem questionnaire scale both in the pretest and the posttest. The case group received eight sessions of two-hour group bibliotherapy for two months. The groups were then assessed in a posttest after 1 month of intervention. Data were analyzed by descriptive statistics (mean and frequency distribution) and analytical statistics (independent t- test, paired t- test and Mann Whitney) via SPSS 20 software. Results: Group bibliotherapy showed significantly positive effects on total self-esteem as well as general, family and scholastic scales in the case group, but it showed no effects on their social self-esteem. There was also a meaningful difference between the mean scores of the two groups after intervention. Conclusion: Group bibliotherapy can increase self-esteem levels of girl students who live in dormitories. It is suggested that the method be applied to improve the other psychological problems because of simplicity, affordability, and availability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Group Bibliotherapy, Self-esteem, Women, Students

نویسندگان مقاله سپیده سلیمی | s salimi
isfahan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

فیروزه زارع فراشبندی | f zare farashnandi
isfahan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

راحله سموعی | r samoui

سازمان های دیگر: مرکز تحقیقات شاخص پروژه اصفهان

اکبر حسن زاده | a hassanzadeh
isfahan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات