این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۳۵-۱۵۷
عنوان فارسی
بررسی میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم
چکیده فارسی مقاله
یکی از عوامل مرتبط با معلم که موجب ایجاد و تداوم مشکلات انضباطی دانشآموزان میشود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوی معلم میباشد. براساس طبقهبندی منابع اقتدار اجتماعی توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص، مرجع و تنبیهی را میتوان برای معلمان تعریف کرد. برای آگاهی از اثرات اعمال این منابع اقتدار بر میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در قالب یک طرح پژوهشی پیمایشی به بررسی نظرات 491 نفر از دانشآموزان دبیرستانی پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میانگین بیانضباطی دانشآموزان در شرایط کاربست اقتدار تنبیهی دارای بالاترین و سپس بیشترین بیانضباطیها به ترتیب در شرایط کاربست اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص و کمترین میزان بیانضباطی در شرایط کاربست اقتدار مرجع رخ میدهد. همچنین پسرها نسبت به دخترها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی بیانضباطی بیشتری از خود نشان میدهند. بخش دیگری از نتایج نشان داد که هرچه سطح تحصیلی پدران بالاتر برود میزان بیانضباطیهای آنها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی افزایش پیدا میکند. علاوه بر این بین سطح پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با میزان بیانضباطی در شرایط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطهی معناداری به دست نیامد. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که بهتر است معلمان بیشترین استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمایند و در مورد دانشآموزان پسر و فراگیرانی که از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند و نیز به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند، از اقتدار تنبیهی حداقل استفاده را نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کلاس، بیانضباطی، بدرفتاری دانش-آموزان، اقتدار معلم،
عنوان انگلیسی
The Role of Implementation of Teacher’s Various Authority Resources on Students’ Misbehaviors Rate
چکیده انگلیسی مقاله
The selecting and using inappropriate authority resources by teachers is a factor, which increase students’ misbehaviors. According to the social authority category developed by French & Raven, in this study, teacher’s authority resources classified to five domains: expert, referent, legitimate, reward and coercive authority. The sample consisted of 491 high school students, which selected through cluster random sampling. The results revealed that the highest rate of misbehaviors was in coercive authority implementation condition. This rate decreased in the legitimate implementation condition, reward and expert authority implementation condition. The lowest student’s misbehaviors rate was seen in the referent authority implementation condition. Also, the rate of misbehaviors among boys were higher than girls in coercive authority implementation condition. Another part of the results showed that the more the fathers’ education, the higher indiscipline in punitive authority situation by the students. In addition, between the levels of academic achievement and the amount of indiscipline in terms of application of various sources of teacher authority significant relationship was found. Based on the findings, it can be concluded that teachers had better use the authority source of reference and among male students and they who have high academic achievement levels and high socioeconomic class, the punitive authority should be in minimal level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد مصرآبادی |
دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
رحیم بدری |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
شهرام واحدی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4198_709.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246630.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات