این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۷۱-۸۶

عنوان فارسی رابطه‌ی بین راهبردهای مقابله‌ای و شادکامی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی رابطه­ی بین راهبردهای مقابله­ای و شادکامی دانشجویان پرداخته است. در این تحقیق که از نوع توصیفی است تعداد 384 نفر به طور تصادفی از دانشجویان رشته­های مختلف برگزیده شدند و در بین آنها پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای لازاروس- فولکمن و مقیاس شادکامی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (مونش) اجرا گردید. نتایج مطالعه، همبستگی مثبت و معنی­داری (01/0­p<) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله­ای مسأله­مدار و همبستگی منفی و معنی­داری (01/0­p<) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که با در نظر گرفتن زیرمقیاس­های این دو نوع راهبرد مقابله­ای، راهبرد فرار-اجتناب (001/0­p< و43/0-­=ß)­، ارزیابی مجدد مثبت (001/0­p< و 33/0=ß)، مسأله­گشایی برنامه­ریزی شده (05/0­p< و 12/0=ß)، خویشتنداری (05/0­p< و 11/0-=ß) و مسؤولیت­پذیری (05/0 p< و10/0=ß) به ترتیب شادکامی را پیش­بینی می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Coping Strategies and Happiness among University Students
چکیده انگلیسی مقاله The present investigation aimed at examining the relationship between coping strategies and happiness among university students. For this reason, 384 students were selected randomly, then responded to Lazarus-Folkman coping strategies checklist and Memorial University of Newfoundland Scale of Happiness (MUNSH). Findings revealed positive, significant relationship (p< 0.01) between happiness and problem-focused coping strategies and negative, significant relationship (p< 0.01) between happiness and emotion-focused coping strategies. Also, regression analysis revealed that in regard to sub-scales of these two coping strategies, escape-avoidance (ß=-0.43, p< 001), positive reappraisal (ß=0.33, p< 001), planful problem solving (ß=0.12, p< 05), self control (ß=-0.11, p< 05) and accepting responsibility (ß=0.10, p< 05) predict happiness significantly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد علیپور |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

تورج هاشمی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

جلیل باباپور خیرالدین | babapour kheiroddin
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فهیمه طوسی |
دانشگاه علمی -کاربردی


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4205_708.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات