این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۸۷-۱۰۰

عنوان فارسی اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه کاری
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش نوروفیدبک بر حافظه­کاری بود، که به صورت نیمه­آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یک­زبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور می­نشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحله­ی پیش و پس از آموزش با پرسشنامه­ آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار ­گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوروفیدبک، بیوفیدبک الکتروانسفالوگرافی، حافظه کاری،

عنوان انگلیسی Effects of Neurofeedback on Working Memory
چکیده انگلیسی مقاله The present research investigates the effects of neurofeedback on working memory. For this reason 30 monolingual (Fars) University students in 2 groups (experimental and placebo) were assigned. Participants completed the working memory test in two stages (pre-test and post-test). Data were analyzed through ANCOVA. The result revealed that after 20 session of neurofeedback training, the experimental group exhibited improvement in working memory. Groups did have significant differences in working memory. Neurofeedback (NF) refers to an operant conditioning paradigm where participants can learn voluntary control of distinct parameters of their electrical brain activity as measured by the electroencephalogram (EEG). Recent research focused on healthy individuals providing evidence that subjects are able to gain some control over different EEG components and thereby increase performance levels for working memory
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neurofeedback, EEG Biofeedback, Working memory

نویسندگان مقاله زلیخا قلی زاده |
دانشگاه سنندج

جلیل باباپور خیرالدین | babapour kheiroddin
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رضا رستمی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

حمید پورشریفی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4206_708.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246637.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات