این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۱۲۵-۱۴۱

عنوان فارسی مقایسه‌ی رهیافت‌های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه­ی انواع رهیافت­های مقابله­ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش­آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش­آموز تیزهوش و 120 دانش­آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی­زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت­ها­ی مقابله­ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده­های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانش­آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله­ای اقدامی پرسشنامه را­هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی­دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در مـحور اسناد اجتماعی نیز معـنی­دار است. بدین ترتـیب که در موقـعیت­های چالش­انگیز، دانش­آموزان عادی در مقایسه با دانش­آموزان تیزهوش از رهیافت­های مقابله­ای بیشتری استفاده می­کـنند. یافته­های مطالعه با تأکـید بر استفاده دانش­آموزان از رهیافت­های مقابله­ای مذهبی در موقعیت­های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می­گیرند و انجام پژوهش با گروه­های غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجّه به رابطه مؤلفه­های سازگاری روان­شناختی را با انواع رهیافت­های مقابله­ای در افق تحقیقات آینده نشان می­دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of Religious and Non-religious Coping Strategies between Gifted and Regular High School Students in Tabriz city
چکیده انگلیسی مقاله The present study was aimed to compare religious and non-religious coping strategies in gifted and regular high-school students of Tabriz city. 240 gifted and regular students (120 gifted and 120 regular students) from both genders were selected by means of cluster sampling method. The Questionnaire of Approaching Daily Hassles and Stressors was administered to study all types of coping strategies (action and attribution). Multivariate analysis of variance (MANOVA) were utilized to data analysis and indicated that there is significant differences between gifted and regular students in all types of active coping strategies except for the personal action. In addition, the results showed significant differences for all types of attributional coping strategies except for the social coping strategy. Thus, regular students endorsed more coping strategies in challenging situations than gifted students. The findings were discussed with regard to the usage of religious coping strategies in negative and health- threatening situations by the students. Studies with non-students groups and adult individuals as well as studying the relationship between psychological adjustment components with all types of coping strategies should be considered in the future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میرمحمود میرنسب |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4208_708.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246639.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات